L’exposició “Estudi elemental del Llevant”, original de Ricardo Cases, en el Centre Cultural de les Cigarreras ha superat ja les 1.500 visites. El regidor de Cultura, Antonio Manresa, ha valorat la repercussió de la mostra, que es podrà veure fins al pròxim 12 de setembre, ressaltant “aquest nou exemple que posa en valor l’aposta per innovar i la recuperació d’Alacant com a referent cultural». En aqueixa mateixa línia ha situat Manresa les iniciatives «Nits Mediterrànies» i «Nits del Castell”.

“Estudi elemental del Llevant” és una mostra que forma part del Festival Photoalicante 2020. Ve afavorida pel Consorci de Museus de la C.V. i la Regidoria de Cultura.

Ricardo Cases és una de les figures més importants de la seua generació l’obra de la qual compta amb una gran repercussió nacional i internacional, que ho ha consolidat com una figura de referència de la fotografia actual.

L’exposició ha sigut comissariada per Horaci Fernández i produïda per la Comunitat de Madrid en 2018. En ella s’inclou la producció de Cases des de 2010 quan canvia de Madrid a València la seua residència habitual. La mostra inclou cinc sèries: “Paloma a l’aire”, “Podria haver-se evitat”, “Estudi elemental del Llevant”, “Sol” i “El perquè de les taronges”. En el catàleg s’explica que “constitueixen un poderós corpus simbòlic que dibuixa l’univers llevantí com un lloc acolorit, anàrquic, salvatge, desconcertant i, no obstant això, absolutament recognoscible pel públic”.

“El Llevant” de Cases

“El Llevant” de Ricardo Cases queda definit com “un univers fet de llum, sorpresa, precarietat i caos. Un lloc sense regles, fascinant i al·lucinatori, que condensa l’esperit de la societat contemporània i on té cabuda el sol, el color i elements tan simbòlics com les palmeres o les taronges, tractats des d’un nou enfocament que revisa els tòpics lligats a aquesta zona”. 

Les sèries fotogràfiques que s’aprecien en la mostra de la Caixa Blanca de les Cigarreras, realitzades durant els últims deu anys, “constitueixen un recorregut en imatges per paisatges i persones a través de la vitalitat desbordant d’un territori de llums compost per hortes, palmeres, taronges, músics, coloms i un sol encegador sempre present”.

Aqueix entorn queda reflectit sota el prisma de l’autor “amb fina ironia i un punt d’acidesa, conjugant l’estudi quasi antropològic de la sèrie Paloma a l’aire amb la visió literària de Podría haver-se evitat, a través de potents imatges de ritus, costums, clixés, música i llum”.

Objectes i elements

Al costat de les sèries que conformen la mostra també es pot apreciar una àmplia selecció d’objectes i elements amb els quals Cases ha treballat en els seus últims llibres i fanzines. A més, una selecció d’aquests exemplars. L’exposició la completa la videoinstal·lació “L’ull del pintor”, realitzada per Antonio M. Xoubanova i Óscar Monzón.