El Museu de la Universitat d’Alacant (MUA) i la Col·lecció d’Art de Banc Sabadell va inaugurar el divendres 17 de febrer a l’exposició “Salt de pàgina. El llibre d’artista en el segle XXI. Col·lecció d’Art de Banc Sabadell”, amb llibres d’artista d’aquesta col·lecció com a protagonistes.
La Col·lecció d’Art de Banc Sabadell ha incorporat durant els últims anys una destacable col·lecció de llibres d’artistes nacionals i internacionals que ha donat lloc a una de les poques col·leccions privades de llibres d’artistes que hi ha a Espanya. La comissària de l’exposició, Rocío Santa Cruz, directora d’ArtsLibris (Fira Internacional del Llibre d’Artista) detalla que “Salt de pàgina” proposa un recorregut d’aquest fons que agrupa les obres en cinc àmbits diferents: antecedents històrics, llibres d’artista, llibres objecte, fotollibres i autoedició. El recorregut expositiu està integrat per 70 llibres d’artista en vitrina, datats entre 1963 i 2022, a més d’escultures i instal·lacions de nou artistes les obres dels quals s’exposen en una secció titulada “Fora de pàgina”: Alicia Framis, Joan Fontcuberta, Cristina de Middel, Equip Crònica, José Pedro Croft, Jordi Colomer, Blanca Casas, Hannah Collins i Mar Arza.
El punt de partida de la mostra se situa en els orígens del llibre d’art a final del segle XIX, quan els artistes comencen a il·lustrar textos d’escriptors i poetes, i arriba fins als nostres dies, amb les publicacions d’artistes contemporanis facilitades per la tecnologia digital. Va ser a partir de la segona meitat del segle XX quan els artistes més avantguardistes van decidir servir-se del llibre com a instrument de ruptura amb l’art tradicional i van utilitzar aquest format per a transmetre idees, com afirmava l’artista conceptual Sol LeWitt. L’especificitat fonamental d’aquests llibres és l’esperit innovador i la concepció com a obra d’art, prendre consciència del llibre com una entitat artística pròpia i crear un gènere independent com ho havien sigut anteriorment la pintura, l’escultura o el vídeo. Aquesta concepció arriba fins als nostres dies, quan els creadors més joves dediquen part de la seua pràctica artística a l’autoedició de publicacions i fan seues les eines que els brinden les tecnologies actuals.
Banc Sabadell col·labora amb ArtsLibris, la Fira Internacional del Llibre d’Artista , en la convocatòria anual del Premi ArtsLibris-Banc Sabadell destinat a l’adquisició de les publicacions seleccionades per un jurat internacional. La col·lecció de llibres d’artista del banc té els orígens en aquesta col·laboració.

Informació complementària

Antecedents històrics
Des de final del segle xix, els artistes han il·lustrat textos d’escriptors i poetes. És en aquest moment quan es comença a parlar de llibres il·lustrats per artistes.

Llibre d’artista
El llibre d’artista va sorgir en la segona meitat del segle xx, concretament, l’any 1963, quan Edward Ruscha publica Twenty-six Gasoline Stations (Vint-i-sis estacions de gasolina). A partir d’aleshores, els artistes més avantguardistes van decidir servir-se del llibre com a instrument de ruptura amb l’art anterior, malgrat la paradoxa de tractar-se d’un mitjà d’expressió artística tradicional.

Llibre objecte
El llibre objecte pertany al terreny de l’escultura i la poesia visual. El llibre sol ser un referent, però no el suport literal, ja que en moltes ocasions està més prop de l’objecte escultòric que del llibre.

Fotollibres
Són llibres formats per imatges fotogràfiques que aporten un relat que va més enllà de la còpia fotogràfica estricta. El fotollibre ha experimentat un gran auge en aquests últims anys gràcies a l’accessibilitat dels programes de maquetació i a la impressió digital, que permet publicar sota demanda. Hi ha nombroses editorials i artistes que s’autoediten en aquest format, que és un dels més utilitzats entre fotògrafs i joves creadors.

Autoedició
L’autoedició és paral·lela als inicis del llibre d’artista. Aquestes obres solen tenir el format d’un llibre convencional i es tracta d’autoedicions dels mateixos artistes, que aprofiten les facilitats que brinden les tecnologies actuals. Són edicions amb baixos costos de producció i, en molts casos, amb tirades estàndard.