El Museu d’Art Contemporani d’Alacant (MACA) ha presentat Mira’m! Retrats en la Col·lecció ”la Caixa” d’Art Contemporani, una mostra en la qual podran veure’s díhuit de les obres més reconegudes de grans artistes que formen part dels fons de l’entitat. En l’acte han estat presents l’edil de Cultura, Antonio Manresa, la comissària de la mostra i cap de les col·leccions d’art de ”la Caixa”, Nimfa Bisbe i la Directora Comercial en Comunitat Valenciana de CaixaBank, Mª Tomasa Rives.

Manresa ha volgut «donar les gràcies a la Fundació la Caixa i a CaixaBank per permetre’ns comptar en el MACA amb una mostra de 18 obres de la Col·lecció d’Art Contemporani, els fons del qual són considerats uns dels més importants del nostre país. Poder mostrar en un dels espais culturals més importants de la ciutat com és el MACA, indica dues coses; d’una banda la importància de la col·laboració i l’excel·lent relació entre institucions, i d’altra banda, el reconeixement que té el museu, més enllà de la nostra ciutat, ja que només així s’entén que una col·lecció de la importància d’aquesta, puga veure’s a Alacant».

L’exposició explora el retrat, un dels gèneres més tradicionals de l’art, a través de diverses obres de la nostra època: pintures, fotografies, escultures, vídeos, dibuixos i instal·lacions que evidencien la diversitat d’enfocaments que caracteritza l’art actual i que conviden als espectadors a reflectir-se en l’espill social dels retrats.

La selecció il·lustra el mètode transversal de la Col·lecció ”la Caixa”, que arranca en la dècada dels anys huitanta i arriba fins als joves creadors de hui: un conjunt d’artistes de diferents nacionalitats, estils i tendències: Ana Laura Aláez, Vanessa Beecroft, Rineke Dijkstra, Esther Ferrer, Günther Förg, Stefan Hablützel, Roni Horn, Pedro Mora, Óscar Muñoz, Bruce Nauman, Carlos Pazos, Geneviève Cadieux i Gillian Wearing. L’exposició no ha sigut concebuda com una galeria de retrats, sinó com un laberint de mirades que interroguen sobre com ens veiem i ens construïm.

L’alcalde, Luis Barcala, ha volgut destacar que «El MACA obri les portes per a rebre per segona vegada des de la seua inauguració en 2011, una mostra procedent de l’extens i excel·lent fons d’obres de la Col·lecció “La Caixa” d’Art Contemporani, i ho fa gràcies a l’estreta col·laboració entre totes dues institucions. I tot això, sota la visió de diferents artistes que pertanyents a dècades, estils i tendències variades, aconsegueixen donar un gir al plantejament tradicional del retrat, per a descobrir-nos maneres de ser i de viure en el diàleg, en la interrogació, en la cerca o en el conflicte».

La mostra, que estarà oberta al públic des del 31 de gener fins al 24 de maig de 2020, està comissariada per Nimfa Bisbe, cap de les col·leccions d’art de ”la Caixa” que ha explicat amb detall les maneres de ser i de viure en el diàleg, en la interrogació, en la cerca o en el conflicte: itineraris personals que s’ofereixen generosament com a referència i guia per a la vida col·lectiva.

Retrats en la Col·lecció ”la Caixa” d’Art Contemporani

Tradicionalment, el retrat ha sigut un mitjà per a crear la imatge pròpia d’un personatge i distingir-la de la resta de la societat. La fidelitat i la semblança amb el subjecte retratat han sigut condició essencial, encara que la fi última sempre fóra reflectir la seua identitat. I és ací on l’art ens planteja interrogants: pintar, fotografiar, dibuixar… no és reproduir o revelar un «jo», sinó que és crear una imatge.

El retrat és un dels gèneres més antics de l’art. Al llarg de la història de l’art, la pràctica d’aquest gènere ha demostrat, igualment, la necessitat de l’ésser humà d’afirmar i destacar la seua presència en el món. El retrat ha sobreviscut fins als nostres dies, encara que ampliant la seua definició. Amb nous conceptes, tècniques i llenguatges, l’art més recent ens mostra la infinitat de possibilitats de produir imatges de la condició humana i d’explorar la complexa noció d’identitat.

La dimensió existencial inherent al retrat fa que es trobe inevitablement subjecte als canvis ideològics i als corrents de pensament, encara que la seua gran transformació es va iniciar amb la democratització de la fotografia i el cinema. En l’actualitat experimentem la seua apoteosi amb les tecnologies digitals i les xarxes socials, que posen de manifest no tan sols el narcisisme que caracteritza la nostra època, sinó també els nous sistemes visuals.

Enfront de les identitats immutables del passat, Mira’m! Retrats en la Col·lecció ”la Caixa” d’Art Contemporani ens permet descobrir maneres de ser i de viure en el diàleg, en la interrogació, en la cerca o en el conflicte: itineraris personals que s’ofereixen generosament com a referència i guia per a la vida col·lectiva. Les obres que es reuneixen en aquesta exposició examinen conceptes de debò, aparença i representació, així com de memòria i ficció. Algunes posen a prova els cànons normatius del retrat revelant els seus artificis i les convencions socials, mentre unes altres aborden la problemàtica de representar la identitat.

La Col·lecció ”la Caixa”, referència indiscutible en l’art contemporani

La Col·lecció ”la Caixa” d’Art Contemporani va ser creada en 1985 i hui dia constitueix una referència imprescindible en l’art contemporani nacional i internacional. Està formada en l’actualitat per més de mil obres, i en els seus fons es troben treballs dels artistes més importants dels últims trenta anys. Des de les primeres incorporacions d’obres del minimalisme, passant per l’art povera, la pintura expressionista i l’escultura dels anys huitanta, fins a les nombroses videoinstal·lacions adquirides en l’última dècada, la col·lecció ha reunit una destacada representació d’artistes fonamentals dels últims anys alhora que ha apostat per creadors que es troben en l’inici de les seues carreres.

Museu d’Art Contemporani d’Alacant (MACA)

El Museu d’Art Contemporani d’Alacant, propietat de l’Ajuntament d’Alacant, és un dels equipaments culturals més importants de la ciutat, i s’ha convertit en referència necessària per les seues col·leccions i pel temps històric i les tendències que representa. Dins d’aquest context, manté una coherent i dinàmica programació d’exposicions temporals, de producció pròpia o fruit de la col·laboració amb altres institucions, que pretén investigar i reflexionar sobre l’art contemporani en totes les seues manifestacions. Amb diferents formats i mitjans, les exposicions temporals ajuden a completar la visió artística: desenvolupar els corrents històrics i estètiques pròpies de les col·leccions i contextualitzar les col·leccions en les coordenades nacionals i internacionals.

Al llarg dels anys, el MACA s’ha consolidat no sols com una seu expositiva, sinó també com un lloc de trobada per a artistes, aficionats i públic, perquè ofereix un ampli programa d’activitats culturals, educatives, socials i artístiques que inclouen exposicions temporals, cicles de conferències i tallers per a escolars i per a professionals.

El MACA aposta decididament per l’educació i posseeix la ferma convicció que el museu ha de ser un lloc on s’aprenga a gaudir de l’art contemporani. El museu desenvolupa un programa d’activitats i materials didàctics i formatius dirigits als diferents tipus d’usuaris: visites dinamitzades i tallers adequats per a escolars, universitaris, professors, famílies, adolescents, persones amb diversitat funcional, grups socials desfavorits…, encaminats a fomentar l’experiència crítica de ser espectadors d’art, d’observar l’obra d’art de manera transversal i, sobretot, de gaudir mirant. El MACA proposa un projecte educatiu inclusiu que fomenta l’interés per l’art contemporani basat en la participació, la creativitat i el respecte cap a qualsevol manifestació artística. Maneres de mirar, reflexionar o sentir el museu de manera diferent. Aquest projecte educatiu inclusiu és secundat per ”la Caixa” des de 2019.