El president de la Diputació d’Alacant, Toni Pérez, ha presentat una nova proposta expositiva dedicada a Salvador Dalí que s’inaugurarà el dia 9 de novembre en el Museu de Belles arts d’Alac

Tal com ha explicat el president, es tracta d’un ambiciós projecte que, sota el nom ‘Dalí. Metamorfosi’, reunirà més de 230 obres originals del genial artista. “El nostre volgut MUBAG torna a sorprendre’ns amb una mostra que ha sigut possible gràcies a la col·laboració d’institucions i col·leccions privades que, de nou, s’han donat la mà per a treballar en la difusió i promoció de la cultura i oferir-nos una ocasió única per a contemplar el llegat d’un dels màxims representants del surrealisme”, ha manifestat el responsable provincial.
Així mateix, Toni Pérez, qui ha estat acompanyat pel diputat de Cultura, Juan de Dios Navarro, ha destacat que es tracta de la primera exposició celebrada a la província d’Alacant que mostra de manera monogràfica l’obra del mestre del surrealisme, per la qual cosa “està cridada a ser una exhibició única que ens permetrà conéixer el virtuosisme i la multidisciplinarietat del geni”. La proposta, que es clausurarà al maig, coincidirà en el temps amb la celebració del Centenari del Primer Manifest Surrealista de 1924.
La planta superior del museu, un gran i lluminós espai, estrenarà nova instal·lació lumínica per a acollir aquesta selecció que inclou feu-vos olor sobre llenç, escultura, aquarel·la, tinta xinesa sobre paper, xilografia, aiguafort i gravat a la punta seca, acompanyat d’una selecció de fotografies i audiovisuals. El discurs expositiu part del concepte de la transformació per a Salvador Dalí, la presència del símbol en les seues creacions, així com el desenvolupament plàstic dels diferents temes lligats a ella, “incloent-hi el procés d’assimilació de la transformació en la metamorfosi a través de la història de la literatura”, com ha assenyalat el comissari, Óscar Carrascosa.
Per part seua, el director del MUBAG, Jorge Soler, ha explicat la complexitat del muntatge que per al museu “ha sigut un repte, amb mesos d’intensos preparatius, que hem desenvolupat amb moltíssima il·lusió i que inclou obres que han sigut exposades en comptades ocasions”. Com ha recordat Soler ‘Dalí. Metamorfosi’ ha sigut possible gràcies a la cessió temporal d’obres per part de centres com la Fundació María José Jove- el Museu de Montserrat -l’Abadia de Montserrat complirà mil anys en 2024- o la Fundació Amyc-Fran Daurel, entre altres. A més, ha sigut fonamental la col·laboració del Museum of the City of Nova York, la British Library o la Fundació Arxiu Manuel de Falla.
Així mateix, i com a nexe d’unió amb la província, la mostra inclou una sèrie de fotografies, realitzades per Perfecte Arjones, en les quals es pot apreciar a l’artista amb la periodista establida a Alacant, Pirula Arderius, qui li va entrevistar en alguna ocasió per al Diari Informació.
‘La Bellesa oculta’ és el títol de la primera de les quatre seccions que componen l’exposició i inclou els olis Madonna amb Rosa Mística i Les piràmides de Gizeh. Li segueix ‘Dalí inèdit. Els dibuixos de l’Abadia de Montserrat’ integrada per un conjunt de 25 dibuixos donats al monestir català per Josefina Cusí, filla de l’oncle i protector del pintor, Joaquim Cusí. En aquest apartat es podran veure obres com a Estudi per a figures ficades al llit en l’arena o Estudi per a composició cubista, així com el famós retrat del seu pare, Retrat del pare de l’artista, al costat d’un altre dels seus dibuixos més coneguts, el Retrat de María Carbona, procedent de la donació Josep Sala i Ardiz. Algunes obres es veuran amb llum tènue per indicació dels tècnics de Conservació i per a evitar danys.
L’estreta relació de l’artista amb la literatura queda reflectida en la tercera secció a partir del text Alicia al país de les meravelles de Lewis Carroll amb obres com a gravats de La Divina Comèdia de Dante Alighieri i dels amors de Casandra de Pierre de Ronsard o les inspirades en El Barret de Tres Pics de Manuel de Falla. Finalment, l’apartat ‘La moda i l’art efímer’ oferirà una visió de l’interés de l’artista per aquesta disciplina que es manifesta en nombroses obres, especialment en l’oli sobre tela sense títol en el qual Dalí tira una mirada a Vogue, creat en 1943.