La Diputació d’Alacant ha inaugurat aquest matí l’exposició ‘Dalí-Metamorfosis’ enmig d’una gran expectació que ha reunit en el Museu de Belles arts a nombrós públic i autoritats. La mostra, que inclou més de 230 obres, podrà visitar-se fins al pròxim 5 de maig.
*El president de la Diputació d’Alacant, Toni Pérez, ha inaugurat la nova proposta que reuneix per primera vegada a Alacant una “excepcional selecció de la prolífica producció d’un dels màxims referents del surrealisme en el món”. A més, com ha puntualitzat Pérez, “l’estudiat disseny expositiu de la mostra ens acosta a la semblança d’aquest singular artista, facilitant la comprensió i, per tant, contribuint a incrementar l’admiració que ja de per si mateix desperta la seua obra”.
Toni Pérez ha posat l’accent que es tracta d’una ocasió única per a la província i ha agraït “l’aliança establida entre la Diputació, a través del MUBAG, i diferents institucions, centres culturals i propietaris de col·leccions privades que han prestat obra per a materialitzar aquest projecte i mostrar-nos el virtuosisme i la multidisciplinarietat de Dalí“. Així mateix, el president ha recordat que aquesta proposta coincidirà en el temps amb la celebració del Centenari del Primer Manifest Surrealista de 1924, els actes commemoratius del qual es duran a terme l’any que ve.
L’esdeveniment ha comptat també amb la presència del diputat de Cultura, Juan de Dios Navarro, la diputada d’Arquitectura, Carmen Sellés, la regidora de Cultura de l’Ajuntament d’Alacant, Nayma Beldjilali, el director del MUBAG, Jorge Soler, i el comissari de l’exposició, Óscar Carrascosa, així com la vicerectora de Cultura de la Universitat Miguel Hernández d’Elx, Asunción Amorós, i la directora de la Fundació Fran Daurel -que ha prestat algunes de les peces-, Adelín Torres, entre altres.
Durant la seua intervenció, Jorge Soler ha explicat la complexitat del muntatge, que ha precisat de mesos d’intensos preparatius, i “ha sigut un repte que hem dut a terme amb moltíssima il·lusió per a mostrar una selecció que inclou obres que han sigut exposades en comptades ocasions”.
Com ha recordat Soler ‘Dalí. Metamorfosi’ ha sigut possible gràcies a la implicació d’un gran equip professional i a la cessió temporal d’obres per part de centres com la Fundació María José Jove- el Museu de Montserrat -l’Abadia de Montserrat complirà mil anys en 2024- o la Fundació Amyc-Fran Daurel, entre altres. A més, ha sigut fonamental la col·laboració del Museum of the City of Nova York, la British Library o la Fundació Arxiu Manuel de Falla.
Així mateix, i com a nexe d’unió amb la província, la mostra inclou una sèrie de fotografies de 1973 en les quals es pot apreciar a l’artista amb la periodista establida a Alacant, Pirula Arderius, qui li va entrevistar en alguna ocasió per al Diari Informació.
‘La Bellesa oculta’ és el títol de la primera de les quatre seccions que componen l’exposició i inclou els olis Madonna amb Rosa Mística i Les piràmides de Gizeh. Li segueix ‘Dalí inèdit. Els dibuixos de l’Abadia de Montserrat’ integrada per un conjunt de 25 dibuixos donats al monestir català per Josefina Cusí, filla de l’oncle i protector del pintor, Joaquim Cusí. En aquest apartat es podran veure obres com a Estudi per a figures ficades al llit en l’arena o Estudi per a composició cubista, així com el famós retrat del seu pare, Retrat del pare de l’artista, al costat d’un altre dels seus dibuixos més coneguts, el Retrat de María Carbona, procedent de la donació Josep Sala i Ardiz. Algunes obres es veuran amb llum tènue per indicació dels tècnics de Conservació i per a evitar danys.
L’estreta relació de l’artista amb la literatura queda reflectida en la tercera secció a partir del text Alicia al país de les meravelles de Lewis Carroll amb obres com a gravats de La Divina Comèdia de Dante Alighieri i dels amors de Casandra de Pierre de Ronsard o les inspirades en El Barret de Tres Pics de Manuel de Falla. Finalment, l’apartat ‘La moda i l’art efímer’ oferirà una visió de l’interés de l’artista per aquesta disciplina que es manifesta en nombroses obres, especialment en l’oli sobre tela sense títol en el qual Dalí tira una mirada a Vogue, creat en 1943.
Comentarios