L’essència, l’aroma i la imponent presència de l’antiga Pèrsia han conquistat Alacant. El MARQ ha inaugurat aquest matí “Iran, Bressol de Civilitzacions”, una ambiciosa exposició que recorre la trajectòria d’una de les cultures més remotes i prolífiques de la història a través de 195 peces, algunes d’elles exposades fora de sòl iranià per primera vegada i moltes procedents de jaciments que són Patrimoni de la Humanitat.
Una comitiva encapçalada pel diputat de Cultura, Cèsar August Asencio, ha recorregut l’última proposta internacional del museu alacantí que es podrà visitar fins al pròxim 31 d’agost. Al costat del responsable provincial han assistit a la presentació l’ambaixador de la República Islàmica d’Iran a Espanya, Hassan Ghashghavi, el director general del Museu Nacional d’Iran, Jebrael Nokandeh, el director general de la Fundació Drents Museum, Harry Tupan, i el director tècnic del MARQ, Manuel Olcina.
La mostra fa un extens repàs a la història d’Iran, origen d’una de les civilitzacions més antigues del món, que abasta des de la primera presència humana en la zona, fa uns 300.000 anys, fins a la islamització en el segle XVIII de la nostra Era. Tres sales vertebren el recorregut que comença pel Paleolític i l’Edat del Bronze amb una selecció de peces coronada per una flauta en os del 6.200 a. de C., així com ancestrals testimoniatges d’escriptures uniformes o ceràmiques del Neolític.
Precisament en aquesta peça el visitant percebrà una olor subtil i evocadora, perquè el MARQ ha incorporat per primera vegada un material natural a base de fulles i flors per a crear un entorn sensorial similar al de la llunyana Pèrsia. Les vitrines estan folrades amb molsa, fulles o margarides, entre altres elements especialment tractats per a desprendre una aroma natural.
Però sens dubte, un dels tresors més rellevants de l’exposició és el Ritón d’or, un gran got cerimonial que forma part d’un grup de vint joies d’or i presideix la segona sala dedicada a l’antiga Persépolis, entre finals del segle VAIG VEURE a. de C. i l’IV a. de C. Al costat d’aquesta valuosa obra d’art també es poden admirar els Bronzes de Luistán, una col·lecció que inclou diversos instruments i armament.
Finalment, la dinastia Sassànida –en l’alta Edat mitjana- i el període islàmic centren la tercera estada de la mostra. Un extraordinari exemplar de l’Alcorà del segle VI, plats baix relleu de plata o escultures de l’època són algunes de les peces més rellevants d’aquesta sala. Així mateix, la selecció inclou dues rèpliques de dos metres d’altura de les estàtues de Darío el Gran –sense cap- i d’un Príncep Part.
Asencio ha destacat el paper que juguen els museus com a eix fonamental per a l’intercanvi de cultures. Una relació que traspassa davanteres, amb arrels històriques que s’estenen fins a la societat actual i que, en aquest cas, suposen, a més, una demostració del poder i la riquesa de totes dues civilitzacions.
En aquest sentit, cal recordar que el museu alacantí es troba immers en un rellevant projecte per a exposar al voltant de tres-centes peces en el Museu Nacional d’Iran. ‘Alacant, tresors del MARQ’ traslladarà part del nostre ric patrimoni arqueològic a Teheran entre setembre de 2019 i març de 2020.
Així mateix, i com a activitats complementàries organitzades per l’equip tècnic del MARQ amb la col·laboració del MNI i del ICTHO, s’han programat una sèrie d’actes com les jornades de portes obertes que tindran lloc a partir de demà, dia 15, i fins al diumenge 17 de març. També s’estan desenvolupant una sèrie de conferències que van començar ahir a càrrec del doctor Nokadeh, continuaran el 22 de març de la mà de l’ambaixador d’Espanya a Iran, Eduardo López Busquets, i finalitzaran amb un cicle organitzat al costat de la Universitat d’Alacant durant la segona setmana de juny.
Un grup de música tradicional persa posarà la nota musical a l’exposició el 27 de març, coincidint amb la Festivitat del Nowruz, i la pròxima edició del Festival de Cinema d’Alacant exhibirà un cicle de cinema iranià.
Comentarios