L’artista i performer Álex Peña ha presentat aquesta dijous als mitjans la instal·lació EXO-dramàtica Recreatius Federico, inclosa dins de la programació de la XXXI Mostra de Teatre Espanyol d’Autors Contemporanis Guillermo Heras. Aquesta exposició, d’entrada gratuïta, podrà visitar-se des de hui divendres fins a l’11 de novembre en el Museu d’Art Contemporani d’Alacant (MACA)
Recreatius Federico és una instal·lació composta per set màquines recreatives customizadas entorn d’una obra dramàtica de Federico García Lorca o el seu context. En ella, l’actor, performer i agitador cultural Álex Peña -nascut a Alacant i resident a Sevilla des de fa més de dues dècades- empra l’humor i la poesia per a reflexionar sobre la mercantilització del llegat artístic en el context del sistema capitalista.
Estem acostumats a convertir les figures històriques en objectes de consum. Qualsevol de nosaltres pot comprar a Granada un clauer que porte inscrit el lema I Love Lorca sense necessitat d’haver llegit mai un sol vers de l’autor del “Romancer gitano”. La instal·lació EXO-dramàtica que proposa Álex Peña en el MACA té com a objectiu criticar amb humor i una ironia molt fina la conversió del llegat artístic en souvenir banal.
La instal·lació està integrada per set màquines recreatives interactives i dotades amb sensors que perceben la presència humana. Reaccionen amb sons i llums, proposant jocs o venda d’algun producte, sempre inspirats en l’univers lorquià. “La grua de Bernarda Alba” és un joc mecànic d’habilitat en el qual el jugador podrà aconseguir la Pinta d’Adela, el perfum original de Pepe el Romà o el Ventall de Bernarda; “Boles de sang” és una màquina de boles sorpresa que conté aleatòriament una bossa de sang del nuvi o de Leonardo, l’amant en l’arxiconeguda obra dramàtica “Bodas de sang”; la màquina batejada com “Les sense barret” està inspirada en les dones artistes de la Generació del 27 que es van despullar d’aquest complement de moda com a signe de protesta i van ser apedregades per això al costat de Dalí i Federico a la Porta del sol. En el futbolí inspirat en “Amor de Do Perlimplín amb Belisa al seu jardí” podrem enfrontar als personatges de l’obra publicada per Lorca en 1929.
“Erma, La Nuit” és una màquina fàl·lica expenedora de condons que fa al·lusió al preservatiu que bé podria haver amagat una Erma alliberada gaudint de la nit parisenca, mentre que “Cadaqués invaders” és una màquina arcade amb un joc original de tret basat en el famós “Space Invaders” en el qual el jugador Lorca dispara les castanyoles de La Argentinita contra un Dalí que respon llançant els seus bigots contra el poeta granadí. Finalment, “Així que passen cinc euros” és una màquina que canvia de monedes a bitllets. Ací, el mateix Federico representa a eixe senyor dels recreatius de tota la vida que grunyia mentre nodria l’emplene del matalàs de bitllets.
Totes les instal·lacions van acompanyades per una banda sonora que compta amb les col·laboracions de diferents artistes i grups independents contemporanis com Rocío Márquez, Pablo Peña i Darío del Moral (Pony Bravo, Fera); Daniel Alonso (Pony Bravo), Alicia Acuña, The Gardener/Stay P MSRT (Califat ¾), Els voluble i Yunke Junk Preachers. A més, la màquina “Boles de sang” compta amb la veu original d’una de les descendents del poeta, Laura García-Lorca.
Comentarios