El nou curs acadèmic comença en el MUA amb la inauguració de l’exposició «9 Residències de creació i investigació artística», el pròxim divendres 22 de setembre a les 19 hores. La mostra, que romandrà oberta al públic fins al 4 de febrer de 2024, està integrada pels projectes seleccionats pel jurat en la convocatòria pública del mateix nom, que el MUA llança cada any amb l’objectiu de dinamitzar el sector de l’art i promoure la creació i la investigació en art contemporani.

Cinc creacions de sis artistes s’exhibeixen a la sala Sempere, uns projectes que han desenvolupat en les instal·lacions del MUA des del passat 11 de setembre, com una part de la seua formació i sota la supervisió del responsable d’aquest programa, el tècnic del MUA Bernabé Gómez. En cada edició se seleccionen cinc projectes artístics per a ser desenvolupats durant dues setmanes en les instal·lacions del museu gràcies a unes beques de producció. Durant aquest període els residents tenen l’oportunitat de treballar en el museu, imbuir-se en la mateixa dinàmica del centre i rebre assessorament del personal tècnic per a donar forma als seus projectes. Enguany els 5 projectes seleccionats han sigut desenvolupats pels artistes Ángel Arias, Rubén GoMo (Radioboy+), Sonsoles Masiá, Lucas Selezio de Souza i el col·lectiu CaraCoLab (María Ponce i Ana Salom)

Al final del traç d’Ángel Arias té com a objectiu construir un relat visual i espacial a través del concepte de «les altres gràfiques», un terme que defineix formes gràfiques que desafien el paradigma institucional del discurs artístic. El projecte es nodreix de diverses relacions amb l’entorn, des dels petroglifs fins a les inscripcions medievals, passant pels elements de l’art urbà.

«Struktureho» de Rubén GoMo (Radioboy+) consisteix en una exploració personal i una aproximació, a través de l’art, a la identitat de l’autor, mitjançant combinacions de matèries plàstiques, estudis polítics i socials de dissidència, referències a la cultura contemporània i tecnologia avançada, qüestions vitals i eines quotidianes.

«El camino de las diosas» de Sonsoles Masiá posa en valor el retorn a la terra i la feminitat mitjançant l’anàlisi de diferents santuaris de la geografia mediterrània, on l’artista fa un ritual pictòric en un moment marcat pel trànsit solar.

«Plus ultra» de Lucas Selezio de Souza reflexiona, a través de sis peces tèxtils elaborades per l’artista, sobre la indústria tèxtil, el capitalisme globalitzador, el treball precari, la mà d’obra barata (especialment dones i xiquets), els moviments migratoris i l’explotació colonial moderna.

«Los viajes que nunca hicimos» del col·lectiu CaraCoLab (María Ponce i Ana Salom) proposa explorar la deriva situacionista a la ciutat contemporània. El projecte consisteix a aproximar-se a Alacant i Berlín, ciutats en la qual viuen cadascuna respectivament, des d’un punt de vista més sensible, i dur a terme un registre d’olors, sons, ritmes… i les sensacions que aquests els provoquen.