L’Institut Alacantí de Cultura Juan Gil-Albert celebra el dilluns 31 d’octubre la Gala del primer certamen Docs Alacant al millor documental alacantí. L’acte, que tindrà lloc a la sala de Conferències del ADDA, inclou la projecció dels treballs seleccionats i el lliurament de premis als equips guanyadors.
La vicepresidenta i diputada de Cultura, Julia Parra, ha convidat a la ciutadania a assistir a la clausura del certamen. “Des del IAC Gil-Albert hem volgut que aquesta cerimònia, que tindrà lloc el dilluns, es convertisca en una trobada cultural oberta a tot el públic interessat amb el qual es pretén donar major visibilitat i posar en valor la gran faena realitzada per creadors alacantins”. L’accés a la gala és gratuït prèvia inscripció a través de l’enllaç bit.ly/galadocsalc.
L’acte començarà a les 19.00 hores amb la projecció de La Caixa Buida, de Luis Falcó Pérez, que ha rebut el premi al millor documental i prosseguirà amb l’exhibició del derelicte Bou Ferrer de la Vila Joiosa: un jaciment extraordinari, de l’equip liderat per José Antonio Moya Montoya, premi al millor documental amb temàtica relacionada amb la cultura, el patrimoni i les arts escèniques de la província d’Alacant.
La Caixa Buida és un documental que aborda la sostracció de bebés. El relat serveix com a fil conductor per a endinsar-se en una trama de corrupció que té els seus orígens en el franquisme i que arriba a estendre’s fins als primers anys de la democràcia. Aquest treball recull el cas de la il·licitana María José Picó que cerca a la seua germana bessona i que va ser sostreta a la seua mare a l’hospital d’Alacant en 1962.
Per part seua, el documental El derelicte Bou Ferrer és una iniciativa d’un equip de la Universitat d’Alacant format per José Antonio Moya Montoya, María Jesús Ortiz Díaz-Guerra i Antonio Espinosa Ruiz. Es tracta d’una obra audiovisual de 20 minutos de duració, que conta la història i el valor científic d’un gran vaixell mercant d’època romana que va naufragar en aigües de La Vila Joiosa en el segle I després de Crist. L’audiovisual recull imatges reals gravades durant les diferents excavacions realitzades al llarg de diversos anys, moltes de les quals han sigut preses en un entorn submarí. Es mostren els treballs realitzats, entrevistes a persones que han jugat un paper determinant en tot el procés d’excavació i tres seqüències d’animació hiperrealista en 3D que reconstrueixen virtualment el vaixell tal com va ser en el seu estat original, gràcies la investigació científica sobre la seua arquitectura naval realitzada pels experts.
Cicle Alimentant Pluges
La programació de l’Institut Gil-Albert per a aquests dies inclou també una nova sessió del cicle poètic ‘Alimentant Pluges’. L’activitat, que tindrà lloc aquest divendres 28 d’octubre a les 19.30 hores a la Biblioteca Pública de Novelda, estarà dedicada en aquesta ocasió a l’escriptor Joaquín Juan Penalva, natural d’aquest municipi del Vinalopó.
Doctor en Filologia Espanyola per la Universitat d’Alacant i màster en Edició per la Universitat de Salamanca, Penalva treballa en l’actualitat com a professor en la Universitat Miguel Hernández d’Elx. A més, ha sigut codirector de la revista de poesia Ex Libris i col·laborador en el suplement Art i Lletres del diari Informació. També col·labora en la revista de cinema en línia L’espectador imaginari.
Al llarg de la seua trajectòria, ha escrit, al costat de Luis Bagué, el llibre de poemes cinèfils Babilònia, mon amour (accèssit del V Premi Dionisia García/ Universidad de Múrcia, 2005) i la plaquette Dia del espectador (2009). A més, ha publicat altres cinc poemaris: La tristeza de los sabios (accésit del Premio de Poesía 2006 para Jóvenes Creadores de la Academia Castellano-Leonesa, 2007); hiberna, hibernorum (2013); Anfitriones de una derrota infinita (Premi de la Crítica Literaria Valenciana, 2015); Cronología de Tarkovski (2018) y Todas las batallas perdidas (2019, finalista del Premi de la Crítica Literaria Valenciana, 2020).
Comentarios