El Museu de Belles arts Gravina ha inaugurat aquest matí la mostra ‘Del traç neoclàssic a l’esperit romàntic’, un nou espai que completa l’exposició permanent amb 66 obres, algunes procedents de l’Escola de Dibuix del Consolat Marítim Terrestre i de col·leccions de la burgesia alacantina de mitjan segle XIX.
El president de la Diputació, Toni Pérez, ha presentat aquest matí la proposta que coincideix amb la reobertura de l’exposició ‘El segle XIX. La col·lecció a la llum’, tancada durant uns mesos per la instal·lació d’un nou sistema lumínic.
“Per a aquesta institució, la possibilitat d’ampliar l’exposició permanent del Museu de Belles arts amb aquest nou espai suposa un esdeveniment únic, perquè traiem a la llum obres excepcionals que han romàs custodiades amb manyaga per l’Institut Jorge Juan i altres procedents de la generositat de famílies alacantines que han volgut compartir aquests tresors amb tots nosaltres”, ha manifestat el president. L’acte ha comptat també amb la presència del diputat de Cultura, Juan de Dios Navarro, del director del Museu Nacional del Prado, Miguel Falomir, i del director del MUBAG, Jorge A. Soler
Situada en el Gabinet de la primera planta del Palau Gravina i comissariada per la tècnica del MUBAG, María José Gadea, ‘Del traç neoclàssic a l’esperit romàntic’ se centra en dos importants moments culturals de l’Alacant del XIX. D’una banda, la creació de l’Escola de Dibuix, com a bressol d’importants artistes per a la seua posterior formació en les acadèmies de Sant Ferran a Madrid i Sant Carles a València, amb tres peces propietat de l’IES Jorge Juan: Acadèmia de Vicente Rodes i dos dibuixos de Vicente Suárez Ordóñez. A més, s’exposen altres quadres, pertanyents als fons de la Diputació, dels alumnes més avantatjats, com José Aparicio, José Peyret o Rodes.
D’altra banda, el discurs expositiu se centra també en el romanticisme espanyol i en els retrats de personalitats alacantines, representats per algunes obres de la família Beltrán Ausó, donades en 1970 a la institució provincial. Precisament, en homenatge a Rafael Beltrán, president de la Diputació d’Alacant entre 1897 i 1898, s’ha inclòs en la selecció un retrat seu de bebé signat per José Ángel Laffaya.
L’exposició també compta amb dues obres inèdites d’artistes francesos: Un retrat de cavaller de Eugène Quesnet -llegat per José Manuel Magro- i un bust de Étienne Geoffroy Saint-Hilarie modelatge per l’escultora Julie Charpentier, de la qual es conserven dues obres en el Museu del Louvre. El depòsit d’aquesta peça per part de la família España Guisolphe suposa la incorporació en l’exposició permanent de la primera obra d’art realitzada per una dona.
Una vitrina dedicada a la miniatura-retrate completa aquest nou espai del MUBAG amb nou peces depositades per Federico Mingot i quinze procedents de l’esmentada col·lecció Beltrán Ausó, així com altres objectes personals de l’època.
Novetats en l’exposició permanent
‘El segle XIX. La col·lecció a la llum’ ha reobert les seues portes després de concloure les obres de substitució del sistema d’il·luminació de les seues sales que ha permés la millora de la qualitat de la visió de les obres, de les quals ara es poden apreciar detalls abans imperceptibles. La col·lecció inclou un total de 26 pintures depositades pel Museu Nacional del Prado amb el qual el MUBAG manté una estreta col·laboració, reafirmada fa uns mesos a través del projecte “El Prat Estés”.
A més, i coincidint amb la reobertura, s’han incorporat dues noves obres a l’exposició permanent. D’una banda, La Cava eixint del bany/Florinda i Don Rodrigo d’Isidoro Lozano, depositat per la Reial Acadèmia de Belles arts de Sant Ferran; i, d’altra banda, Autoretrat de Joaquim Agrassot, donat per la família Sánchez Mateo.
Una altra novetat, enfocada al públic infantil, és la incorporació de huit audiovisuals amb una versió educativa que s’activaran amb les visites dels centres escolars.
Comentarios