“Memòria de la mar nostra: passat i futur” és el títol de l’exposició que presentarà l’escultor madrileny Juan Garaizabal a la sala principal de la Llotja del Peix i que els interessats podran recórrer fins al 27 de febrer.

Amb aquesta posada sota els focus de les seues produccions, Garaizabal cerca rememorar la grandesa de les ciutats Mediterrànies i transportar a l’observador a diferents nuclis urbans i cultures com Roma, Alexandria o Beirut mitjançant grups escultòrics de grans dimensions i basades en construccions que evoquen els temples d’Alger, Istanbul o o les alqueries d’Alacant.

Alcalde: ambició de futur

Luis Barcala explica que Alacant és la primera ciutat mediterrània que acull l’obra d’aquest autor. “No és només un orgull per a la ciutat – ha manifestat l’alcalde –, sinó un repte i una responsabilitat, ja que ens converteix en pioners d’aquesta ambició de futur: un temps per vindre que és a les nostres mans, les de tots els ciutadans”.

L’exposició ha sigut gestionada per la Regidoria de Cultura. A través de les seues peces, Garaizabal vol provocar la reflexió sobre la generosa història del Mediterrani. L’artista aspira, així mateix, a aconseguir que els temps que vinguen recuperen aquella fortalesa, l’esplendor i l’empenyiment que els pobles costaners del Mare Nostrum van deixar en l’arquitectura.

Passat i avenir

L’artista projecta el passat en enormes lones de cotó cru, gastat, on reconeixem traços arquitectònics que només pertanyen a la memòria, teles que en si mateixes ens retrotrauen a la vida d’un antic soc. El futur es converteix en un teló a base de nervis d’acer, llum i edificis verticals que recuperen materials com a botelles de plàstic i que enfronten al cel la seua silueta feta en metalls brillants.

La tensió entre totes dues textures, la pàtina desgastada de les lones i la lluentor dels metalls sintetitza la reflexió de l’escultor sobre el pas del temps, segons la seua òptica.

2.000 anys arrere, 2.000 avant

L’autor proposa un encreuament de mirades – 2.000 anys arrere, 2.000 avance – per a encoratjar la consciència i l’esforç col·lectius. Garaizabal cerca la complicitat i interacció dels visitants, que podran deambular entre els conjunts arquitectònics. L’espectador tindrà l’oportunitat de sentir-se part d’aqueix passat i responsable del seu futur, creant consciència crítica a través de l’emoció que transmet l’art.

“M’interessen aqueixes ciutats en les quals els seus habitants es preocupen i fins i tot s’obsessionen pel futur del lloc. L’exposició pretén crear debat entorn d’això, incitant opinions, voluntats i desitjos”, ressenya el protagonista. “La grandesa –explica– és la nostra manera de definir alguna cosa que ens aclapara, ens sorprén favorablement, i quantes vegades aquesta condició està en relació directa amb l’obra humana?”.

Garaizabal es deté en l’arquitectura de les ciutats primeres i imagina el paisatge urbà del futur, deixant en l’aire una pregunta: serem mereixedors d’aqueix gran passat?

Donació d’una peça a la ciutat

Amb aquesta exposició, i la donació al seu terme d’una de les peces que la integren, Alacant se suma a la xarxa de ciutats internacionals en les quals l’obra de l’artista madrileny s’exhibeix de manera permanent i pública: Miami, París, Pequín, Shangai, Berlín, Venècia o Connecticut. Serà a més la primera plaça de la conca mediterrània que aculla la seua obra.

Més informació: http://www.juangaraizabal.com/

Alguns clips per a TV

https://we.tl/t-WqHtl1AhAo