La Mostra de Teatre Espanyol d’Autors Contemporanis d’Alacant, iniciativa cultural impulsada per l’Institut Nacional de les Arts Escèniques i de la Música (INAEM) i organitzada al costat de la Diputació d’Alacant en col·laboració amb el Institut Valencià de Cultura (IVC), l’Ajuntament de la ciutat i la SGAE, va tancar dissabte passat una intensa i emocionant edició marcada per la celebració del XXX aniversari, la destacada presència de públic jove a les sales i la reunió a Alacant d’un gran nombre de professionals del sector procedents de tot el territori espanyol i d’altres països com Alemanya, França, Polònia, Xile o l’Argentina. Un total de 74 autores i autors, traductors, editors, representants d’institucions i associacions d’autoria teatral s’han donat cita aquests dies a Alacant per a participar en les jornades professionals, debats, cursos formatius i trobades amb traductors organitzats per la Mostra. Entre tots els professionals assistents, 46 han sigut autores i autors de diferents generacions, procedències geogràfiques i corrents estilístics.
En termes globals, els quinze espectacles i les dues accions especials de celebració programades enguany en el context de la Mostra han atret a les sales a més de 3.000 espectadors. La seua directora, Mónica Pérez Blanquer, ha destacat l’abundant presència de públic jove a les sales, especialment en muntatges com ““Altsasu”, “The Mountain”, “Talaré a los hombres de sobre la faz de la tierra”, “Casa” y “Eclipsi total”. “Estic molt satisfeta en comprovar que molts dels objectius que ens plantegem en el meu projecte per a la direcció de la Mostra, publicat en el Quadern de Dramatúrgia número 27, han superat les nostres pròpies expectatives. A més de l’acostament al públic jove, també estic molt contenta amb l’abast territorial que hem aconseguit, amb el qual reforcem la visió estatal de la Mostra. A títol més personal, aquesta ha sigut també una edició molt especial per la presència de l’ex director de la Mostra, Guillermo Heras”.
Cal esmentar l’èxit de les accions de mediació cultural orientades a la creació de nous públics, especialment la duta a terme pel col·lectiu La Cuarta Piel amb una vintena de ciutadanes i ciutadans que mai abans havien assistit com a públic a una obra teatral.
Conclusions de les Jornades professionals
La Mostra ha volgut acostar-se a la realitat associativa per la defensa i promoció de l’autoria dramàtica viva. La celebració de la I Trobada estatal d’associacions professionals d’escriptura teatral, coorganitzat amb AVEET (Associació Valenciana d’Escriptores i Escritors de Teatre), ha sigut un èxit de convocatòria amb representants d’associacions d’altres territoris com Balears, Catalunya, Múrcia, Galícia, Comunitat Valenciana, així com l’associació de caràcter estatal AAT.
Entre les conclusions extretes en la Trobada, destaca la necessària lluita comuna per a aconseguir una definitiva professionalització de l’escriptura dramàtica, un objectiu que s’ha d’aconseguir gràcies a l’establiment d’una xarxa de col·laboració i suport entre les diferents associacions. En aquest sentit, un altre important objectiu futur serà la constitució d’una federació que permeta una interlocució directa i completament representativa davant les institucions estatals. Les qüestions laborals més pragmàtiques es van donar la mà amb debats que van permetre conéixer la diversitat actual de propostes creatives.
Crear xarxes de col·laboració ha sigut un dels eixos clau desenvolupats per a fer realitat la diversitat d’activitats en aquesta edició de la Mostra. Per això, algunes d’aquestes activitats, com les formatives, van ser organitzades amb la complicitat de la AVEET o del Espai La Granja del IVC, mentre que l’activitat principal de projecció internacional, la reunió amb traductors, va ser tutelada per l’experimentada Sala Beckett de Barcelona. La decidida aposta per la formació amb cinc tallers, impartits per quatre reconegudes creadores escèniques (Noemi Rodríguez, Lucía Miranda, Llum Arques i María Velasco), ha tingut també una molt bon acolliment, prova d’això és que les 82 places per a participar en aquestes activitats es van completar en pocs dies.
El debat obert amb l’autoria més jove, concretament amb alguns dels premiats amb la beca del INAEM Dramatúrgies Actuals, es va debatre sobre el desenvolupament de noves fórmules de residència per a l’autoria emergent, així com sobre la investigació de nous dispositius de presentació dels textos resultants de la beca. En aquesta edició, la Mostra ha volgut imaginar i compartir les seues possibles línies futures de funcionament amb “veus” representatives de l’autoria teatral i, entre aqueixes veus, és fonamental escoltar també les de l’autoria més jove per a poder idear i experimentar noves estratègies de projecció professional.
Impacte mediàtic
Una de les apostes de Mónica Pérez Blanquer ha sigut la potenciació de les estratègies de comunicació en tots els àmbits. En aquests moments, la cobertura mediàtica de la XXX edició es xifra en més de 270 impactes en mitjans, mentre que el replantejament integral de les xarxes socials que s’ha dut a terme ha aconseguit un abast inèdit de més de 100.000 persones. S’han registrat més de 5.600 visites a les pàgines de Facebook (@muestrateatro.alicante) i Instagram (@muestrateatroalc) de la Mostra, i el nombre de seguidors s’ha incrementat un 140% en menys de tres mesos.
D’altra banda, des del seu llançament oficial el passat 3 d’octubre la web de la Mostra (www.muestrateatro.com) ha rebut més de 31.000 visites a les pàgines de programació i continguts.
Quant al perfil d’edat dels seguidors de la Mostra, s’observa que el 36,4% tenen entre 35 i 44 anys; el 33,3% es troba en la franja dels 18 als 30 anys i el 21% té entre 45 i 54. Dades que confirmen, d’alguna manera, la presència de públic més jove a les sales.