La XXXI Mostra de Teatre Espanyol d’Autors Contemporanis presenta aquest diumenge a la Casa de la Música de Les Cigarreras d’Alacant una adaptació per a l’escena del format televisiu true crime. En Corba Espanya, la companyia gallega Grup Chévere (Premi Nacional de Teatre 2014) part d’un esdeveniment real i molt local -la història d’un tràgic accident ferroviari ocorregut en Verín (Orense) en 1927- per a construir una al·legoria sobre l’Espanya buidada i la construcció de l’Estat nació. Una obra que beu del gènere policial i l’autoficció i ironitza sobre el format documental combinant teatre i cinema en directe. “Corba Espanya” tracta sobre un crim aparentment sense resoldre; una mort violenta que provoca sospites i interrogants sobre els autors, les seues possibles motivacions i les conseqüències dels seus actes.

Durant els últims anys, Grup Chévere ha explorat a fons les possibilitats del teatre documente i la memòria col·lectiva com a desencadenants d’una ficció teatral. Eixa era la idea arrel en peces com “Citizen”, “Eurozone” o “Eroski Paradís”. Amb Corba Espanya, la companyia gallega fa un pas més per a aprofundir en els mecanismes narratius que sorgeixen a la frontera entre el real i l’inventat; entre la història i la llegenda; entre la pantalla i l’escenari.

Es parteix d’un relat que s’ha anat transmetent oralment de generació en generació, durant els últims noranta anys, entre la gent de la comarca de Verín (Orense): la història de la corba en la qual es va matar l’enginyer José Fernández España en 1927 quan treballava en el traçat ferroviari d’accés a Galícia, entre Pobla de Sanabria i Orense. A partir de l’existència de diferents versions sobre el cas, es cus una peça l’estructura i el llenguatge de la qual ens remet a eixos documentals sobre crims reals que omplin les plataformes de contingut audiovisual com Netflix o HBO. L’escenari funciona com un plató en el qual es van executant, gravant i editant en directe les diferents seqüències amb les quals es construeix la història.

Aquesta peça convida a parlar de l’Espanya buidada, de les conseqüències de la Llei Mordassa sobre la llibertat d’expressió, de la unitat nacional o de com la gent construeix narratives alternatives a la història oficial. Es pot descriure com una obra cinescénica, una autoficció documental o un thriller, però per descomptat també com a teatre polític, que parla de nosaltres mateixos i de com les promeses incomplides del passat afecten el present.

Paradís, un thriller amb toc berlanguiano

L’actor i autor teatral Sergio Baos presentarà a les 18 hores en la Caixa Negra del Centre Cultural Les Cigarreras un trepidant thriller rural a la mallorquina que beu de grans mestres de l’humor com Azcona, Berlanga i els germans Coen.

Paradís va nàixer amb la intenció de contar les històries de totes aquelles persones invisibles que sobreviuen en les zones menys conegudes de Mallorca. Eixos entorns rurals del centre de l’illa que no solen eixir en les fotos de les postals ni en els rànquings dels llocs més rics d’Espanya.

La família que protagonitza Paradís forma part de la realitat silenciada d’aquells mallorquins que fan cua en els bancs d’aliments. La matriarca és una dona intel·ligent i impetuosa, el caràcter de la qual li juga males passades. Pepe, el seu marit, és un home menys llest, però més violent, que va arribar de la península fa ja molt temps. Kevin, el fill de tots dos, és un nini de vint anys que no sap què fer amb la seua vida.

Portada per la necessitat d’eixir de la pobresa, aquesta família es veurà immersa en una aventura rocambolesca i disbauxada en la qual també es veurà involucrat un altre personatge, un capellà que ha perdut la fe i està sumit en el més absolut avorriment. Sergio Baos escriu i interpreta aquesta història protagonitzada per una sèrie de personatges les vides dels quals estan molt allunyades de la idea de paradís que es té d’aquesta bella illa balear.

Un thriller sobre perdedors, somnis de polígon i redempcions impossibles que ha recaptat diversos premis des de la seua estrena en 2020. Entre ells, el Premi Ciutat de Palma de les Arts Escèniques i el Premi a la Millor Autoria i Interpretació Masculina atorgat per la ATAPIB (Associació de teatres i auditoris públics dels Illes Balears).

Una de les últimes obres escrites per Guillermo Heras

El record a Guillermo Heras, lamentablement mort el passat 12 de juliol, està molt present en la programació de la XXXI edició de la Mostra. Les seues paraules escrites donen inici a cadascuna de les taules de debat organitzades durant les jornades professionals, i són també protagonistes de l’exposició Sobre l’amistat, instal·lada en el primer pis del Teatre Arniches fins a l’11 de novembre. A més, i per primera vegada en la història de la Mostra, la programació inclou una peça escrita pel seu fundador. Es tracta d’una de les últimes obres escrites per Heras, Siempre quise (delirio de confinamiento),  de la qual es realitzarà una lectura dramatitzada d’entrada gratuïta en el Arniches a les 13 hores.