La regidoria de Cultura ja compta amb una nova imatge corporativa sota la denominació de ‘Cultural’, un concepte que uneix Cultura i Alacant i que es converteix un paraigua baix el que s’aglutinarà tots els productes culturals de la regidoria que dirigeix Antonio Manresa.
L’alcalde Luis Barcala ha presentat, aquest dilluns en Espai Sèneca, la renovada marca en un acte en el qual ha estat acompanyat pel responsable de l’àrea, Antonio Manresa i el regidor de Transports i Medi Ambient, Manuel Villar, al costat d’altres membres de la corporació. A l’acte també han assistit la majoria dels tècnics municipals de la regidoria, així com Cecilia Martín i Dídac Ballester, responsables de l’elaboració de la imatge que està vinculada a Alacant com una “ciutat oberta, lluminosa i alegre que acull a tothom”.
El primer edil ha recordat que “quan vam accedir al govern ens trobem una àrea ensopida i dispersa. Comencem, llavors, a fer gestió i hui, finalment, presentem aquest nou logo, i no a l’inrevés, com ens tenen acostumats en altres administracions”. Barcala ha assenyalat que “la nova imatge és la conseqüència del treball realitzat. Hem multiplicat per quatre els recursos de la regidoria de Cultura. Això no són intencions ni anuncis buits, és vestir el treball ja realitzat fins ara”.
L’alcalde ha destacat algunes de les accions dutes a terme en aquest mandat com la renovació de l’Espai Sèneca, la futura ampliació del MACA, la proposta d’Alacant en Fitur de turisme cultural o la remodelació del Teatre Principal.
El regidor de Cultura, Antonio Manresa ha assenyalat que «els objectius perseguits amb el canvi se centren principalment en la necessitat de repensar el paper de la regidoria i la seua organització; definir la marca d’Alacant Cultura, reforçar la seua imatge i comunicació i posicionar Alacant com a ciutat cultural».
La nova imatge, molt més contemporània i dinàmica, té com a fonament la intenció de la regidoria d’obertura a diferents idees i cultures. L’objectiu d’entre tots, acostar la cultura a més gent. Connectar, on estiga el públic, avançar tenint en compte el passat, valorant el present i pensant en el futur. En definitiva, compartir passió, tots per la cultura.
Resultava fonamental crear una marca paraigua que siga integradora i que complisca una doble funció: vincular la marca paraigua a tots els equipaments i programes que formen la regidoria de Cultura. Disposar d’una identitat dinàmica, jove i adaptable, que siga capaç de generar coherència en la comunicació i que ajude a visibilitzar l’activitat i patrimoni cultural que es desenvolupa, creant una relació clara.
La nova marca agrupa la diversitat i la visibilitza, perquè sume.

El procés de creació
Segons ha reconegut Cecilia Martin, co-responsable de ‘Cultural’ “ es van realitzar unes entrevistes per a conéixer el punt de vista de la situació actual i de cap a on havíem de dirigir-nos. Aqueixos qüestionaris van ser realitzats per agents externs (gestors culturals, artistes visuals, periodistes culturals i personal d’altres institucions culturals), i personal de la regidoria de cultura”.
“Hem comptat per a això amb Cecilia Martín, estrateg de marca especialitzada en brànding cultural amb un fort enfocament en les noves maneres de connectar amb noves audiències, que va coordinar els primers passos” continua Antonio Manresa. Innovadora per naturalesa, Martín és consultora, facilitadora de tallers i investigadora amb més de 15 anys d’experiència. També és membre del consell de ICOM-MPR, co-fundadora de Lava Lab a Amsterdam per a la innovació en cultura, disseny i tecnologia, i professora de “Comunicació en l’Art” l’IL3 de la Universitat de Barcelona.
Cecilia Martín treballa donant suport a museus, arts escèniques i organitzacions culturals internacionalment. El seu objectiu és connectar la cultura amb les persones de noves maneres, explorant davanteres i descobrint noves possibilitats. Les seues metodologies es caracteritzen per la co-creació dels processos participatius que involucren a la institució.
Posteriorment s’ha procedit al disseny de la identitat gràfica, per a ser utilitzada en totes les comunicacions visuals, tant digitals com impreses.
El primer punt va ser el disseny de logotip, seguit de l’elaboració del manual de marca i finalment el disseny dels materials promocionals.
Aquesta segona part del procés ha sigut coordinada per Dídac Ballester; dissenyador gràfic especialitzat en projectes d’identitat visual, disseny de llibres i embalatge. Compta amb nombrosos reconeixements entre els quals cal esmentar: Type Directors Club Nova York; Certificate of Typographic Excellence 2007; Premis Visual de disseny editorial; diploma disseny de llibre 2007, diploma aplicació tipogràfica 2007, selecció lliure promocional 2007. Premi Daniel Gil de Disseny editorial; diploma, disseny de llibre 2005, diploma aplicació tipogràfica, 2005, selecció, llibre promocional, 2005. Premi ADCV; or en disseny gràfic d’embalatge, 2011, plata en disseny de revista, 2009; o Premis Tendències; millor dissenyador gràfic 2011.