«Eusebio Sempere. Aprendre l’ofici de pintor» i «Eusebio Sempere, Abel Martín. La serigrafia: art i molt ofici» giren entorn de la figura i obra de l’artista alacantí amb documents inèdits de la seua infància i joventut

Beldjilali assenyala que “aquestes mostres destaquen a més de per la qualitat de les obres exposades per la documentació que ens permet conéixer una part fins ara desconeguda d’un dels nostres artistes més importants»

Alacant, 4 de març de 2024. Eusebio Sempere és el protagonista absolut de dues noves exposicions en el Museu d’Art Contemporani d’Alacant (MACA) produïdes per l’Ajuntament d’Alacant gràcies a l’aportació econòmica de la Generalitat. Les mostres acosten al gran públic el costat més personal i desconegut de l’artista alacantí internacionalment reconegut i dels més rellevants de la segona meitat del segle XX.

La regidora de Cultura, Nayma Beldjilali, la directora general de Patrimoni Cultural de la Generalitat Valenciana, Pilar Tébar, i la comissària de les exposicions i conservadora del MACA Rosa Castells han presentat aquest dilluns “Eusebio Sempere. Aprendre l’ofici de pintor” i “Eusebio Sempere i Abel Martín. La serigrafia: art i molt ofici”. I al mateix temps s’ha donat a conéixer un projecte educatiu per a divulgar la figura de Sempere entre els escolars, així com una lectura dramatitzada de cartes per part de “Paraules Majors”. D’aquesta manera s’exposa, al costat d’obra inèdita, part dels 2.000 documents que posseeix el MACA de Sempere gràcies a la donació de la família i de particulars, la més recent composta per 55 cartes, postals, fotografies i documents personals de l’artista d’Onil. Les exposicions es podran visitar fins a juny.

Beldjilali ha destacat que «Eusebio Sempere a més de ser l’artífex del MACA gràcies a la seua donació de tota la Col·lecció Art Segle XX a la ciutat d’Alacant, ha sigut un dels artistes alacantins més reconeguts internacionalment amb una gran trajectòria artística”. «Les mostres que hui presentem destaquen a més de per la qualitat de les obres exposades, per la documentació que les complementen i que ens permeten conéixer els seus inicis, una part fins ara desconeguda d’un dels nostres artistes més importants de tots els temps», ha explicat. “Es tracta d’un exemple més que Alacant continua amb els diferents actes entorn de l’aniversari del centenari d’Eusebio Sempere», ha afegit.

Tébar ha assenyalat que «era necessari que des de la Vicepresidència Primera i Conselleria de Cultura ens sumàrem a les activitats de l’Any Sempere que es proposen des del MACA. Sens dubte, Eusebio Sempere és el nostre artista més internacional. A més de les mostres i activitats que organitza el Consorci de Museus, s’obri una etapa de col·laboració directa entre l’Ajuntament Alacant i la Direcció General de Patrimoni Cultura de la Generalitat Valenciana i que, com a alacantina, m’ompli d’orgull». De fet, ha anunciat la pròxima signatura d’un conveni entre el Consell i l’Ajuntament, així com una exposició en l’IVAM de l’època parisenca de Sempere.

Castells proposa en el MACA aquesta sèrie d’exposicions de xicotet format que, a mode de píndoles, il·lustren moments determinats de la vida de l’artista i que poden ser construïdes gràcies a la variada col·lecció tant d’obres de totes les èpoques com de documentació que el MACA posseeix de l’artista alacantí. La comissària ha incidit en “la importància de la documentació que, en mans particulars són record indubtable però que, en les institucions públiques i lligades a les col·leccions, permeten conéixer i fonamentar l’activitat artística, així com el context familiar, social, polític o estètic de tota una generació, en aquest cas la de Sempere, i construir el seu univers de relacions professionals i d’amistat amb altres artistes així el seu pensament estètic”.

Eusebio Sempere. Aprendre l’ofici de pintor

Gràcies a una primerenca vocació pictòrica i després de cursar els seus estudis de batxillerat i assistir a classes nocturnes a l’Escola d’Arts i Oficis de València, Sempere va iniciar en 1941 la seua etapa de formació en l’Escola de Belles Arts de Sant Carles de València. Allí va estudiar modelatge, dibuix, anatomia, perspectiva còmica i procediments pictòrics, adquirint una sòlida formació en l’ofici artístic que es demostra en les obres conservades d’aquells anys de formació que ara es mostren.

A l’Escola Sempere va conéixer a Alfons Roig, professor de Litúrgia i cultura cristiana, que parlava als alumnes d’art modern i a Ernest Furió, professor de gravat calcogràfic amb el qual va ampliar estudis fins a 1948, aprenent la tècnica de l’aiguafort i la punta seca. Prova d’això és que els seus gravats mostren un excepcional domini del grafisme, treballant la textura i el volum i equilibrant amb soltesa la llum i la foscor. A la fi de 1948, el SEU (Sindicat d’Estudiants Universitaris) li concedeix una beca per a ampliar estudis a París, on es convertirà en artista.

A més de les 26 obres, aquesta mostra inclou variada documentació relativa a la infància i família a l’entorn d’Onil i València, així com dels seus estudis a l’Escola de Belles arts pertanyents a l’Arxiu MACA el Fons documental del qual Sempere està compost per més de 2.000 documents fruit de la generositat de la família Sempere i família Martín, d’algunes adquisicions i de la més recent donació d’una col·lecció particular d’Onil.

Eusebio Sempere i Abel Martín. La serigrafia: art i molt ofici

Eusebio Sempere i el seu company Abel Martín van aprendre la tècnica de serigrafia a París, en el taller de l’artista cubà Wifredo Arcay. A la seua volta en 1960, ja a Madrid, tots dos van instal·lar un taller per a estampar les primeres serigrafies artístiques a Espanya. Un complex llibre de Lucio Muñoz, que també s’exposa, amb textures amb arenes va atraure encàrrecs d’altres artistes.

Sempere realitza dos centenars de serigrafies totes estampades per Abel Martín, agrupades en sèries, editades en carpetes o soltes i algunes d’elles amb acompanyament de textos literaris, una parenceria de tècnica i ofici.

S’exposa una sèrie original titulada Oval de serigrafies úniques que Sempere realitza amb caràcter didàctic en 1981 per a mostrar el procés d’una serigrafia, des de l’estampació de primera pantalla fins a l’última. A més, es podran veure altres dues sèries de serigrafies realitzades entre 1975 i 1980. Novetat en el MACA és l’exposició d’un retrat d’Abel Martín realitzat en carbonet per Eusebio Sempere en 1973 i d’una escultura mòbil d’Abel Martín.

L’exposició s’acompanya de documentació relativa a la serigrafia, d’una pantalla original utilitzada per a estampar alguna serigrafia de Sempere de finals dels anys 60, així com de premsa, fullets d’exposicions, targetes postals intercanviades amb altres artistes o d’una sèrie de fotografies realitzades per Budd Estudi de Nova York a tots dos artistes: Eusebio Sempere i Abel Martín.

Projectes educatius Sempere

“La Caixa Sempere: un viatge artístic i creatiu” és un recurs educatiu, produït pel departament d’educació del Museu per a treballar a les aules. D’aquesta manera els escolars podran descobrir la seua trajectòria vital, creativa i artística a través de les ciutats que visita, els artistes amb els quals es troba i les tendències artístiques que va coneixent i amb les quals es relaciona per afinitat. Per a això, el museu en col·laboració amb l’Associació Makercig ha preparat una caixa on els centres educatius trobaran informació sobre l’artista, el seu context artístic i el seu treball, jocs i materials lúdics i sensorials per a conéixer a Sempere des de la manipulació d’estructures i volums. Els centres poden demanar una de les caixes a través de la web del MACA.

La proposta inclou un Sempere il·lustrat amb el llenguatge del comic creat per l’artista Juaco Vizuete per al MACA i d’un quadern d’activitats inspirades en les seues obres i processos creatius amb continguts dissenyats pel departament d’educació i il·lustrat també per Vizuete.

D’altra banda, “Sempere en puzle” és un projecte obert i participatiu que complementa les dues exposicions i convida a col·laborar en la construcció col·lectiva d’un puzle de 500 peces d’una reproducció de «En la preciosa selva embruixada dorm», una de les quatre serigrafies de l’Àlbum Nayar (1967) d’Eusebio Sempere. Aquest projecte, realitzat en col·laboració amb Ester García d’Extraradi, cerca fomentar la participació activa i el compromís amb l’art en la comunitat.

Una altra de les activitats és “Lectura dramatitzada de textos d’Eusebio Sempere” pel grup resident de Paraules Majors. El pròxim 16 de març tindrà lloc «Eusebio, sense res a amagar», una lectura dramatitzada que ret homenatge al centenari de l’artista. La performance revelarà l’essència de Sempere a través dels seus propis textos poètics i personals.