L’alcalde Luis Barcala i el regidor de Cultura Antonio Manresa han participat aquest divendres en la presentació en el Museu d’Art Contemporani d’Alacant (MACA) de «Obertura. Més enllà dels mapes», l’exposició que serveix de presentació de la Col·lecció Michael Jenkins i Javier Romero donada a l’Ajuntament d’Alacant que s’inaugura oficialment al públic aquest dissabte (12.30 hores). En l’acte també han intervingut els dos col·leccionistes i la conservadora del MACA, Rosa María Castells.
Barcala s’ha mostrat «enormement satisfet per la culminació d’un somni que va començar fa dos anys i que hui es plasma en la primera exposició d’una col·lecció que gaudeix d’una tremenda credibilitat i prestigi i que enriqueix en gran manera el patrimoni cultural d’Alacant». El primer edil ha recalcat que la col·lecció «permet fer un recorregut complet per l’art contemporani des dels anys 60 fins a l’actualitat, i aquesta donació implica una oportunitat al mateix temps que suposa un revulsiu, en el qual l’ampliació del Museu té un paper fonamental».
Per part seua, Manresa ha agraït l’«enorme generositat de Jenkins i Romero”, i ha abundat en la importància que la seua donació suposa per al teixit cultural alacantí. “Amb aquesta primera exposició, queda de manifest la qualitat de les obres que formen part de la col·lecció que ja forma part dels fons del MACA, i amb la qual el Museu fa un salt de qualitat més. Els alacantins hem d’estar molt orgullosos de l’immens regal rebut”, ha subratllat.
Al seu torn, Michael Jenkins i Javier Romero han expressat la seua «enorme satisfacció» pel fet que la seua col·lecció forme ja part del Museu d’Art Contemporani d’Alacant i de la ciutat, amb el desig que contribuïsca a l’enriquiment del seu patrimoni artístic i permeta potenciar la cultura i les arts a Alacant, des d’un major coneixement de l’art dels nostres dies. Igualment, Romero ha destacat que “l’art, i en el nostre cas col·leccionar art, és per a nosaltres una manera d’assumir la responsabilitat que tenim de protegir la cultura com a element bàsic de progrés; i de protegir el patrimoni artístic per a aquesta generació i les futures, amb la finalitat d’entendre l’esdevenir de la història i d’ampliar el coneixement de la societat en el seu conjunt.”
Per part seua, Castells ha incidit en la importància d’aquest moment històric que viu el MACA. «Si sabíem de la seua qualitat, després de l’arribada de totes les peces al museu i la possibilitat de descobrir-les una a una», ha indicat la conservadora del MACA, «ja podem afirmar rotundament que sorprén la naturalesa de cada obra, el diàleg que s’estableix entre les unes i les altres de manera natural i les línies de connexió tan suggeridores que s’estableixen i que auguren tantes possibilitats de discursos expositius».
Primera mostra: 70 obres d’entre les 291 donades
«Obertura. Més enllà dels mapes» és el títol d’aquesta exposició, que presenta 70 obres d’entre les dues-centes noranta-una donades. «Obertura» perquè dona inici i serveix de presentació d’una col·lecció extensa que intenta eliminar no sols les jerarquies geogràfiques, sinó també jerarquies de disciplines i mitjans artístics, de fronteres generacionals, de gènere o identitat, de treball individual o en grup, o jerarquies que puguen aplicar-se a la diversitat de plantejaments formals o conceptuals en l’art per a oferir una visió que va «més enllà dels mapes», més enllà de qualsevol mena de frontera artística preestablida i hermètica.
La selecció proposada reflecteix la varietat de temàtiques i narracions que els artistes han vingut explorant en el context social i polític, amb la finalitat d’estimular el pensament crític i oferir una imatge més nítida i fidel de la realitat. Destaca la presència de 10 artistes alacantins amb la finalitat de crear una lectura que, aspirant al global, entén com a fonamental el local, el més pròxim.
Peces i artistes
La col·lecció en el seu conjunt està composta per 291 peces corresponents a 162 artistes internacionals entre els quals s’inclouen 20 alacantins. Un conjunt ampli en el qual figuren creadors consagrats els noms dels quals formen part de la història de l’art i artistes amb carreres ja consolidades al costat d’una altra sèrie d’artistes més joves als quals han servit de referència. Quasi la meitat de la col·lecció està integrada per artistes dones i per creadors de nacionalitats, races, geografies o generacions diferents que, de manera normalitzada, conviuen atorgant al conjunt una gran varietat i múltiples perspectives.
Els propietaris
Michael Jenkins (Savannah, Geòrgia, els EUA, 1957) va dur a terme la seua pròpia carrera com a artista després de llicenciar-se en Visual Arts per la Geòrgia State University, on també va rebre el seu títol en Masters of Fine Arts. Des de fins dels 80 i durant gran part dels noranta, va exposar de forma continuada en galeries i espais públics als EUA i Europa. La seua obra es troba en diverses col·leccions privades i institucionals, com The Rubell Museum a Miami, The Nasher Museum of Art at Duke University, Sant Jose Museum of Art, The Los Angeles County Museum of Art, i Tang Teaching Museum a Nova York. No obstant això, durant els últims 25 anys ha desenvolupat la seua labor com a galerista treballant amb un ampli nombre d’artistes de talla internacional com Sheila Hicks, Kara Walker, Mark Bradford, Vik Muniz, Amy Sillman o Arturo Herrera. Jenkins és sènior partner de Sikkema Jenkins & Co a Nova York.
Javier Romero (Elda, Alacant, Espanya, 1962) ha dut a terme el seu treball com a artista visual i com a gestor cultural en diferents institucions. Llicenciat en Geografia i Història per la Universitat d’Alacant, Màster en Museografia per la Universitat Complutense de Madrid, i Màster en Direcció i Gestió Cultural per la Universitat Miguel Hernández, Romero va ser Assessor Tècnic d’Exposicions de l’Agència Espanyola de Cooperació Internacional; membre de l’equip d’investigació de la Frick Art Reference Library a Nova York i tècnic d’art i comissari d’exposicions de la Fundació General de la Universitat d’Alacant. Paral·lelament, a mitjan 90, va iniciar el seu treball com a artista plàstic, exposant en galeries espanyoles i americanes, i en espais institucionals. Des de 2007 resideix i treballa a Nova York, sent artista membre de l’Elizabeth Foundation for the Arts.
Comentarios