El Museu Antonio Navarro Santafé (MUENS) de Villena ha culminat les tasques de restauració de diverses peces de l’artista amb l’objectiu d’evitar deterioracions irreparables, així com parts de l’habitatge de l’escultor – que hui alberga el museu – com la porta principal d’accés i la teulada de la façana, obres del propi artista. En concret, s’han tractat les obres del ‘Oso y el Madroño’, així com ‘Toro con sombrero’.
L’edil de Cultura, Elena Benítez, va destacar el “excel·lent resultat de les tasques de restauració que han dut a terme els experts i professionals, tant en les escultures com en els elements exteriors de l’edifici. Per a nosaltres, Navarro Santafé és un valor, un atractiu important, ja que és autor d’una de les peces més reconegudes i visites d’Espanya, el ‘Oso y el Madroño’ de la Porta del Sol de Madrid”.
En aquestes labors ha participat Virtu Rosillo i Diego Alberto Pardo, encarregat de la restauració de les escultures i Juan Martínez, ebenista de Villena, responsable del tractament de la porta i de l’aleró de les teulades de la casa- museu.
Sens dubte, la peça més emblemàtica del MUENS és el ‘Oso y el Madroño’, una peça similar a l’exposada a la Porta del Sol de Madrid, de menor grandària i generada a petició de les autoritats com a regal per a l’ambaixador grec a Madrid en 1973. La peça de bronze presentava zones brutes i afectades per la corrosió del metall, que ha requerit una neteja mecànic-química, així amb un tractament d’inhibició de l’òxid per a estabilitzar el metall. Els experts restauradors també van aplicar un resina sintètica i cera microcristalina per a preveure futurs efectes del pas del temps.
En el cas de l’obra de fang denominada ‘Toro con sombrero’, l’operació de restauració ha sigut més complexa, per la fragilitat del material utilitzat per l’artista. Aquesta peça, de fang sense coure, ja presentava fractures en diferents punts el que ha requerit una actuació integral. D’una part, la neteja de l’obra, més l’operació de desmuntatge i posterior muntatge de les peces amb l’objectiu d’aplicar nou adhesiu que asseguren la seua estabilitat.
Per part seua, el professional de l’ebenisteria Juan Martínez, ha tractat les peces de fusta de la façana del museu, casa de l’artista, com la doble porta d’accés i el tejaroz, que recobreix l’aleró exterior de la teulada. Tot això va ser dissenyat i tallat pel propi artista a la fi de la dècada dels 70.
Comentarios