El Museu de Belles Arts d’Alacant ha renovat l’exposició permanent “El segle XIX. La col·lecció a la llum” amb la incorporació de tres depòsits procedents de la col·lecció del Museu Nacional del Romanticisme que s’han presentat aquest matí en el Palau Gravina.

Es tracta de les obres de tres grans mestres de la pintura que van definir l’art espanyol del segle XIX: La família de Gaspar Soliveres de José Aparicio Inglada, Retrat del Rei Amadeu de Savoia d’Antonio Gisbert Pérez i Retrat de Mercedes de Madrazo i Rosers de Federico Madrazo i Küntz. “Des de la Diputació d’Alacant suposa un important avanç obrir aquesta línia de col·laboració amb la pinacoteca madrilenya, amb la qual esperem continuar treballant en el futur per a portar a Alacant obra d’insignes artistes locals i de gran valor històric”, ha matisat el diputat de Cultura, Juan de Dios Navarro.

Aquest depòsit temporal de cinc anys renovables se suma a les 142 obres que componen la mostra i suposa la primera col·laboració amb el Museu Nacional el Romanticisme, els fons del qual guarden similituds amb els del MUBAG, “la qual cosa ha fet possible la total integració de les tres noves peces per a completar el discurs expositiu de la mostra del segle XIX que tenim en el Museu de Belles Arts d’Alacant”, com ha explicat el director del MUBAG, Jorge A. Soler.

La presentació ha comptat també amb la intervenció de la directora del Museu Nacional del Romanticisme, Carolina Miguel, qui ha destacat la necessitat d’establir aquest tipus de polítiques de col·laboració per a traure a la llum obres que, en molts casos, romanen en els fons museogràfics per falta d’espai expositiu. Precisament per una remodelació del museu madrileny, que celebra el seu centenari, va oferir al MUBAG La família de Gaspar Soliveres, un llenç que va presentar Aparicio a l’exposició anual celebrada per l’Acadèmia de Belles Arts de Sant Ferran en 1832. Més endavant, en una reunió celebrada entre tots dos directors a l’inici de l’any, va sorgir la possibilitat de portar altres peces de pintors de renom del segle XIX.

L’obra d’Aparicio és considerada una de les millors de la seua producció per la seua precisió i ric colorit. Es tracta d’un gran retrat familiar en el qual Gaspar Soliveres està representat dempeus amb uniforme de gala, la seua dona, en el centre, engalanada amb joies i abrigallada per les filles de tots dos. Completant el conjunt i recolzat en la butaca, un senyor abillat amb uniforme de Capità del Regiment Real.

Jorge A. Soler ha detallat que “la gran grandària d’aquesta obra ha requerit la creació i instal·lació d’una pinta amb la mateixa estètica dels quals ja estan en sala per a facilitar la visió del públic i com a avantsala al bloc “Del traç neoclàssic a l’esperit romàntic” inaugurat al gener d’enguany amb més obres d’Aparicio i d’altres artistes alacantins immersos en el neoclassicisme”.

Una altra de les incorporacions és el Retrat del Rei Amadeu de Savoia de Gisbert, un esbós de l’obra original de gran grandària que penja en la Universitat Complutense. Gisbert va ser el pintor oficial d’aquest monarca, al qual representa en una estada palatina, amb uniforme de gala de Capità General, destacant el magistral dibuix, el viu colorit i la il·luminació centrada en la figura. Aquesta obra, disposada al costat del retrat que Joaquim Agrassot també va realitzar al rei Amadeu, ofereix una altra versió. S’ha situat en el bloc “El passat rescatat” en el qual s’acompanya a les obres d’un audiovisual dedicat a Antonio Gisbert.

Finalment, en el bloc dedicat “L’emoció entorn del rostre”, en el qual s’arrepleguen les peces dedicades a autoretrats d’artistes i a retrats del cercle pròxim a aquests, es mostra l’obra de Federico de Madrazo dedicada a la seua neboda Retrat de Mercedes de Madrazo i Rosers. Madrazo és figura fonamental de la pintura del segle XIX i la seua especialitat va ser el retrat. Aquest de la seua neboda està realitzat de bust sobre un fons neutre de pinzellades soltes que aporten modernitat. Destaca la sòbria gamma cromàtica del vestit negre i del color del cabell. La llum incideix en el rostre d’expressió serena. El detall en les qualitats, tret distintiu de l’estil d’aquest artista, s’aprecia en la tela de la indumentària, en les arracades de perles i en el fermall del pèl.