Alacant reconeixerà la figura de Juana Francés, una de les pintores alacantines i espanyoles més destacades del segle XX, amb la col·locació d’una placa commemorativa en el lloc del seu naixement, situat en la plaça de l’Ajuntament. Així ho ha comunicat la regidora de Cultura, Nayma Beldjilali, aquest dimecres 31 de juliol, data que coincideix amb el 100 aniversari del naixement de la il·lustre artista alacantina, dins de les activitats organitzades per l’Ajuntament amb motiu d’aquesta efemèride.

Beldjilali ha recordat que l’Ajuntament ha realitzat diferents iniciatives per a posar en valor la figura de Juana Francés com un campus escènic sobre la seua obra amb joves en el Museu d’Art Contemporani d’Alacant (MACA), que alberga més d’un centenar d’obres de l’artista. També ha recordat l’edil l’exposició que s’exhibeix en el Centre Niemeyer d’Avilés (Astúries) amb obres cedides pel museu alacantí. A més, també es preparen altres iniciatives i activitats culturals i museístiques en col·laboració amb la Direcció General de Patrimoni de la Generalitat per a commemorar aquest centenari.

La regidora de Cultura ha recordat que “aquest 31 de juliol es commemoren 100 anys del naixement de l’alacantina Juana Francés, una de les artistes més importants de les arts plàstiques del segle XX. Va ser membre fundador del Grup El Pas i l’única dona que va formar part d’aquest. Va deixar un llegat important de més de 100 peces a la seua ciutat natal, concretament en el MACA”.

Juana Francés va nàixer a Alacant un 31 de juliol de 1924 i va morir a Madrid, 1990. És una de les artistes més contundents de la trajectòria plàstica espanyola del segle XX. Membre fundador del grup El Pas i l’única dona que va formar part d’aquest, va anar sempre una creadora de fort caràcter i extrema sensibilitat, però no sempre reconeguda.

La Col·lecció Juana Francés va ser llegada al Museu d’Art Contemporani per l’artista alacantina. Composta per més d’un centenar d’obres entre dibuixos, pintures, caixes, torres, serigrafies i litografies recorre totes les seues etapes creatives: des de les primeres obres figuratives a les enlluernadores peces informalistes que van donar pas a les seues obres més recognoscibles, les “caixes” on va reflexionar sobre la deshumanització de l’home. L’equilibri va arribar a través del color en subtils papers de fons submarins per a reprendre de nou, al final de la seua vida, el gest i la matèria.