“Me ha llegado tu cuerpo / como liberación, / y no sentí ninguna / necesidad / de preguntar / quién eras. // ¿Quién eres? Te pregunto ahora, / desde esta plenitud no sospechada. / ¿Quién eres, que me llenas / de calma, como antes, / me llenaste de fantasía? // ¿Quién eres que al amarte / me he visto humanizado, / generoso, capaz, enaltecido? // ¿Por qué me das tus flores de primavera, / si mi mal es de otoño decadente?”.
Mariano Estrada (Justel, Zamora, 1947) resideix a la Vila Joiosa des de 1973. Al costat de la seua professió d’arquitecte, ha cultivat els gèneres de narrativa, assaig i poesia. Ha guanyat el Primer premi de Poesia Residència Universitària Sant Ferran (Madrid, 1972), l’accèssit en el Premi de Poesia Festa d’ Elx (Elx, 1984), el Primer premi del Concurs de Poesia Ignacio Sardá (Carbajales d’Alba. Zamora, 1986) i el Primer premi del Certamen Internacional de Poesia Ciutat de Torrevieja (Alacant, 1997). Entre els vint-i-cinc llibres que té publicats estan, en prosa, Animales en el corazón (2012), Los territorios de la inocencia (2014), La sonrisa de los erizos (2020) y los poemarios Mitad de Amor, dos cuartos de querencias (1984), Azumbres de la noche (1993), Hojas lentas de otoño (1997), Gotas de hielo (2011), Poemas huérfanos (2016), La mirada de Martina (2019) i la seua última publicació El árbol abatido (2020).
Entrar en l’univers de Mariano Estrada és submergir-se en les profunditats del sentiment; en un paisatge de vivències i records que transcendeixen el personal i ens trauen el cap a la realitat íntima de l’ésser humà. La seua poètica està repleta d’esdeveniments que provoquen la seua escriptura i donen forma a una obra on les experiències ofereixen el seu fruit i es transformen en llenguatge. Cada llibre retrata un moment emocional de l’autor, un present constructor, faedor de poemes.
“Ahora que la ausencia / es vegetal abierto / que alcanza en esta luz / su dimensión madura, / te abrazo con la voz / y con la ley / te doy estirpe y sangre. // Concédeme tú a mí / -como honra antigua- / exhumar el memento de la fronda, / la música labiada o el erizo / denso que ríe en el bocado. // El otro tú, yo mismo, / palpita en la hojarasca lenta / que cae en el amor / por las roderas del otoño”.
Com en la vida mateixa, l’amor i la mort es balancegen sobre el cor. En una conjunció quasi màgica, sorprenen el poeta i l’inspiren en un intent d’atrapar cada instant i deixar llegat del moment a través de l’escriptura. D’aquesta manera, el dolor cru i penetrant s’uneix a la naturalesa per a expressar l’aflicció i el patiment d’una forma que frega el sagrat, que ens porta a enfrontar-nos amb les veritats essencials. Des d’aquest punt, van nàixer Hojas lentas de otoño, dedicat a la seua mare, i El árbol abatido, un llibre de poemes que l’autor dedica a la seua néta Martina, davant la mort del seu pare.
“Sangre varada, árbol / de mirada desvanecida. / Tú querías hablar desde tu muerte / inacabada, pero no podías. / Solo mirabas con espanto / los ojos que lloraban sobre ti / con absoluta incomprensión, / con infinita pena. // Tierra lívida, casa / de madera sin luz, deshabitada. / Ya eres un árbol trascendido / y amorosamente ubicado. / Ya puedes enhebrar / en tu refugio nemoroso / los hilos capitales / que, desde ahora en adelante, / inundarán de savia / los árboles que crecen sobre ti”.
Els records de la infantesa i el seu amor immens per la terra que li va veure nàixer, ens ofereixen uns versos carregats d’enyorança que dibuixen un paisatge impregnat de memòria. Poemes costumistes on els elements de la Naturalesa, tan important en l’obra d’Estrada, ens salven de la tristesa. La nostàlgia deté el temps i tot és bellesa, pau que grimpa pels roures de la seua infància. L’arbre, element que subjuga al poeta, apareix en cadascun dels seus llibres (ja siga poesia o narrativa) i posa de manifest l’arrelament i la importància de les arrels. Diu el poema Ser arbre, del seu llibre Poemas huérfanos:
“Antes de que los llantos / incontenibles / de mis seres queridos / recorran por mi causa / los caminos de la amargura / y caigan como ríos / por sus mejillas desoladas / hasta mojar la tierra, ya estaré yo fundido / en extensos abrazos con los árboles. // Ningún otro lugar / me ofrece un parabién / más oportuno y atractivo / ni unas vistas más amplias / ni una mejor respiración. // Que sepan las futuras / generaciones de los sueños, / de las aves y de las mariposas, / que ahí voy a esperar, sin prisas, / el tiempo necesario / para poder formar un bosque / de hermosos ejemplares vegetales / y de perenne humanidad”.
En l’intent de respondre’s i retratar el món que l’envolta, apareixen la sàtira, la crítica i la denúncia social. Des de l’humor i la frescor, l’autor transita les paraules i atorga d’una certa teatralitat al discurs. Ofereix la seua mirada sense fer concessions. Així passa en Corrupción, los perniciosos socavones de la carcoma (2015).
“¿Cuántos años hacía / que eran gordas las vacas / y los miedos inexistentes? / ¿Fueron hinchados los ladrillos / a base de clembuterol? / ¿Fue engordado el sistema financiero / con una persistente / ingesta de anabolizantes? / ¿Son cíclicas, las crisis? / ¿Se ajustan a las viejas / ideas filosóficas / del eterno retorno, / o alientan, por catarsis, / un crecimiento en espiral? // No sé, las crisis son los sueños / del faraón, las siete vacas flacas del Génesis. / Pero el ladrillo es el ladrillo / y ha empujado bastante por su cuenta”.
La vitalitat que caracteritza a Mariano Estrada es multiplica de manera exponencial quan parla de la seua néta Martina. Aqueix sentir amorós i la seua pròpia emoció ens porten a La mirada de Martina, un llibre de poesia infantil ple de diversió, ritme i musicalitat, dirigit a qualsevol ànima que vulga somiar.
“Los niños tienen la luna / dibujada en sus libretas, / junto a un sol lleno de rayos / y un abanico de estrellas. // En el fondo un horizonte / y más abajo la tierra, / con sus montañas picudas/ y sus extensas laderas. // Y en el centro hay una casa / de humeante chimenea, / con unas cuantas ventanas / y un picaporte en la puerta. // Un jardín, una piscina, / un camino, una arboleda… // Este es el cuadro que pintan. / ¿Será también el que sueñan?”
Mariano Estrada utilitza la poesia com un canal d’expressió que ens salva i ens neteja. La seua manera de nomenar, l’emotivitat i la intenció de transcendir la realitat s’obrin pas a través del llenguatge i donen llum a tot l’esdevingut. Els seus poemes sembla que decidisquen solos el seu destí, que s’acomoden entre les fulles en blanc i juguen a ser espill de la pròpia existència. D’aquesta manera, el seu interior es converteix en universal, en terra compartida. Estem convidats. Llegim.
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