El director de Cultura de la UA, Faust Ripoll, el regidor de Cultura de l’Ajuntament d’Alcoi, Raül Llopis, i la coordinadora d’activitats culturals del Campus de la UA a Alcoi, Majo Pallarés, han presentat  el nou programa d’activitats acadèmiques i culturals dissenyades per la UA per als pròxims mesos de febrer a juny, al Campus de la Universitat d’Alacant a Alcoi. Les activitats culturals tenen el patrocini de la Fundació Mutua Levante, amb dues propostes teatrals i dues exposicions.

La programació teatral començarà el pròxim 11 de febrer al Teatre Principal d’Alcoi amb l’obra teatral Los Figurantes, interpretada per l’Aula de Teatre de la Universitat Permanent de la UA, una adaptació de la divertida comèdia del dramaturg José Sanchis Sinisterra, dirigida per Elizabeth Sogorb. La cita teatral següent serà al Teatre Calderón d’Alcoi el 13 de març, amb Hécuba, de Eurípides tragèdia grega dirigida per Pascual Carbonell posada en escena per l’Aula de Teatre Clàssic de la UA.

En l’apartat expositiu, l’Aula d’Exposicions de la Cambra de Comerç d’Alcoi, allotjarà dues mostres de producció pròpia de la UA: «Llenguatge per a la Igualtat. No té nom!» (del 4 de febrer al 25 de març) i «Humor social: prometre fins a ficar» (de l’1 d’abril al 27 de maig). «Llenguatge per a la Igualtat» exposa diversos panells comissariats pel Centre d’Estudis de la Dona de la UA, a través dels quals es presenta la realitat de les dones que són la meitat del món, no un simple col·lectiu o grup social, amb totes les diferències i tota la diversitat que tenen. La meitat del món a les quals el llenguatge causa greuges comparatius. La mostra és una aposta per un llenguatge per la igualtat en la comunicació, un llenguatge en què les dones i el femení tinguen el seu espai just i equitatiu. La segona proposta expositiva «Humor social. Prometre fins a ficar» compta amb l’humorista gràfic Enrique Pérez com a comissari de la mostra, qui assegura que el tema és especialment atractiu ja que planteja, a través de l’humor, «no caure en la resignació del discurs de la desesperança ni tampoc acceptar uns governants que s’han convertit en majordoms del capital». Dibuixos d’autors internacionals han sigut triats per a donar forma a l’exposició. Entre els autors que exposen la seua particular visió trobem humoristes gràfics com Angelines, Ermengol, Forges, Junco, Malagón, Nano, Ortuño, Sebas, Zulet, entre d’altres que han volgut donar els seus treballs a aquesta exposició de compromís i denúncia social a través de l’humor.

Jornades, conferències i taules redones

A més de les propostes de caire cultural, es faran al Campus d’Alcoi altres activitats de caràcter formatiu, complementàries a la formació reglada que desenvolupa la UA a Alcoi.

Entre aquestes propostes estan la Jornada Tècnica de Cohesió Social (el 25 de febrer); les Jornades Fons Orals: Un instrument per a l’Estudi i Recuperació del Passat recent (de l’11 de febrer al 15 d’abril); i una jornada que, com a part del Congrés Juan Gil Albert, es desenvoluparà a Alcoi el 6 d’abril.

De la mateixa manera, durant el mes de juliol, s’impartiran al Campus d’Alcoi cursos específics integrats en el programa de Cursos d’Estiu Rafael Altamira de la UA, durant el mes de juliol.

Dossier d’activitats

TEATRE

Los Figurantes

11 de febrer a les 20 hores. Teatre Principal d’Alcoi. Entrada amb invitació (recollida en UA-Campus d’Alcoi, Sant Francesc, 10 i una hora abans en taquilla)

Aula de Teatre de la Universitat Permanent de la UA (UPUA)

L’Aula de Teatre de la Universitat Permanent (UPUA) presenta una adaptació de la divertida comèdia del dramaturg José Sanchis Sinisterra, dirigida per Elizabeth Sogorb. Los Figurantes representa una societat insignificant que vol significar. Es queixa, es posa en marxa, s’organitza, es revela per a aconseguir-ho i, quan té l’oportunitat d’aconseguir-ho, no s’hi decideix. No és capaç d’assumir la responsabilitat: el protagonisme. Jugant amb la fórmula del metateatre, aquesta comèdia està dividida en dos actes, i composta per diàlegs àgils i directes amb un llenguatge col·loquial i escenes corals majoritàriament, que fan al·lusions als camerinos i a l’exterior del teatre en els diàlegs… Però entre riallada i riallada, l’obra planteja una pregunta per a la reflexió: realment som nosaltres els qui dirigim la nostra vida pròpia? L’obra va ser estrenada per primera vegada l’any 1989 al Teatre Rialto de València i ha sigut adaptada i representada per nombroses companyies de teatre durant aquests anys.

José Sanchis Sinisterra, dramaturg i director de l’escena espanyola contemporània, nascut a València l’any 1940, és un dels autors més premiats i representats del teatre espanyol contemporani i un gran renovador d’escena espanyola. Vinculat a l’estudi i a l’ensenyament de la literatura, ha reivindicat sempre la doble naturalesa –literària i escènica– del text dramàtic. Entre els diversos guardons conquistats destaquen el Premi de Teatre Carlos Arniches (1968), Premi Nacional de Teatre (1990), Premi Federico García Lorca de Teatre (1991), Premi d’Honor de l’Institut del Teatre de Barcelona (1996), Premi Max al Millor Autor (1998 i 1999), Premi Nacional de Literatura Dramàtica (2003), Premi Life Achievement Award del XXIII International Hispanic Theatre Festival de Miami (2008), Medalla del Centre Llatinoamericà de Creació i Investigació Teatral (2010), entre d’altres. Actualment dirigeix el Nuevo Teatro Fronterizo, amb seu a Madrid. És autor de més de quaranta textos teatrals, entre originals, adaptacions i dramatúrgies, dels quals destaquen Terror y miseria en el primer franquismo (1979), Ñaque o De piojos y actores (1980), ¡Ay, Carmela! (1986), El lector por horas (1996), Flechas del ángel del olvido (2004) i Próspero sueña Julieta (o viceversa) (2010).Molts dels seus textos han sigut estrenats pel Teatro Fronterizo, una agrupació amb seu a la sala Beckett de Barcelona de la qual va ser fundador i director des del 1988 fins al 1997. Gran part de les seues obres han sigut traduïdes, estrenades i publicades a França, Alemanya, Anglaterra, Portugal, Itàlia, Grècia, Bèlgica, Holanda, Suïssa i Rússia, entre altres països. A més, els seus textos teatrals es representen regularment en diversos països d’Iberoamèrica.

Hécuba, de Eurípides

13 de març a les 20 hores. Teatre Calderón d’Alcoi. Entrada amb invitació (recollida en UA-Campus d’Alcoi, Sant Francesc, 10 i una hora abans en taquilla)

Aula de Teatre Clàssic de la UA

L’Aula de Teatre Clàssic de la UA posarà sobre les taules l’obra Hécuba de Eurípides és una gran història de grans dones, basada en la traducció de Juan Antonio López i dirigida per Pascual Carbonell. La tragèdia d’Eurípides està ambientada en la guerra de Troia, però comptada des del punt de vista de les dones, que sempre són les grans perdedores. Els homes moren en el camp de batalla, i es converteixen per això en herois, però elles són les que ho perden tot, fins i tot la seua llibertat pròpia. Hècuba és la història d’una lloba, d’una mare coratge que és capaç, tot i que ho ha demanat tot, de traure forces de les seues entranyes per a fer justícia. Pascual Carbonell presenta aquest relat com una representació que permet desenvolupar dins i fora de l’escenari tots els elements que formen part de l’art escènic. Declamació, ball, música i cant estaran presents al llarg de l’obra. Segons paraules del director «Eurípides situa l’acció del seu text en el Querosens traci, al costat del mar. El mar és per al nostre muntatge un element més, un personatge més, perquè vivim a Alacant al costat d’un mar que també va viure l’horror de la guerra, un horror i les seues conseqüències que ens fan compartir un sentiment viscut o pròxim. Perquè el mal, el maltractament i el sentiment d’impotència, els trobem al llarg de la història i molt a la vora, en qualsevol lloc. Per això el teatre grec és actual, perquè tracta temes universals que mai passaran de moda i que toquen directament l’ésser humà des del més profund». La guitarra espanyola, la percussió (calaix, bongos), els pals i les sabates, seran els instruments utilitzats per a interpretar la música d’aquest espectacle, amb ritmes i bases de percussió formats exclusivament per als diferents moments musicals. La música formarà part del desenvolupament de l’obra.

EXPOSICIONS

«Llenguatge per a la Igualtat. No té nom!»

Del 4 de febrer al 25 de març. Comissari: Centre d’Estudis sobre la Dona de la UA

Les dones són la meitat del món, no un simple col·lectiu o grup social. La meitat del món amb totes les seues diferències i tota la seua diversitat. La meitat del món a les quals el llenguatge causa greuges comparatius. La mostra és una aposta per un llenguatge per la Igualtat en la Comunicació, un llenguatge en el qual les dones i el femení tinguen el seu espai just i equitatiu, a través de 30 obres exposades.

 

XV Mostra d’Humor Social «Prometre fins a ficar»

De l’1 d’abril al 27 de maig. Comissari: Enrique Pérez

L’humorista gràfic Enrique Pérez, comissari de la mostra, assegura que el tema d’aquesta edició és especialment atractiu ja que planteja, a través de l’humor, «no caure en la resignació del discurs de la desesperança ni tampoc acceptar uns governants que s’han convertit en majordoms del capital». Un total de 95 dibuixos de 50 autors internacionals han sigut triats per a donar forma a l’exposició. Entre els autors que exposen la seua visió particular trobem humoristes gràfics de la talla d’Angelines, Ermengol, Forges, Junco, Malagón, Nano, Ortuño, Sebas, Zulet, entre altres que han volgut donar els seus treballs a aquesta exposició de compromís i denúncia social a través de l’humor. Els caricaturistes que hi participen analitzen els successos actuals amb una visió crítica i sensibilitzen l’espectador en els més variats aspectes socials. En edicions anteriors van centrar la mirada en temes com una generació perduda… o dues, la desocupació juvenil, el maltractament a les dones, la corrupció, la intolerància, la importància de la lectura, la discriminació, la crisi de valors, els desnonaments i altres aspectes on, amb els elements de l’humor i la sàtira, es qüestionen les causes de múltiples manifestacions que afecten el desenvolupament social.

JORNADES, CONFERÈNCIES I TAULES REDONES

Jornada Les Fonts Orals: Un Instrument per a l’Estudi i Recuperació del Passat Recent

De l’11 de febrer al 15 d’abril 18 a 20 hores.

Director: José Ramón Valero. Dept. Geografia Humana de la UA

La jornada se centra en la introducció a l’ús de la font oral en les investigacions; el coneixement i aplicació de mètodes i tècniques en l’ús de la font oral, amb una atenció especial a l’entrevista intensa; i la vinculació de la font oral amb la recuperació de la memòria de l’entorn i amb la investigació de diversos temes de la cultura local; com també l’anàlisi de les possibilitats d’aplicació de les fonts orals a l’estudi concret de la cultura d’Alcoi i el seu entorn pròxim.

Programa:

11 de febrer: José R. Valero: «Las fuentes orales como forma de investigación singular»

18 de febrer: José R. Valero: «Ejemplos concretos de utilización para estudios locales»

25 de febrer: Carmen Agulló: «Els tresors vius: dones, educació i fonts orals»

4 de març: José R. Valero: «Elaborar un proyecto con fuentes orales»

11 de març: José R. Valero: «Antes de la entrevista: la búsqueda de la información previa»

18 de març: Raquel Ferrero: «Entrevistar: mètodes i experiències a l’Arxiu de la Memòria Oral Valenciana-Museu de la Paraula».

25 de març: José R. Valero: «La entrevista: técnicas y problemas»

1 d’abril: José R. Valero: «Después de la entrevista: la transcripción»

8 d’abril: Mercedes Guijarro: «Cómo documentar las fuentes orales »

15 d’abril: A. Beneito- JL. Santonja: «Las fuentes orales en Alcoi»

Congrés Internacional «Vibracions de Juan Gil-Albert: la fascinació de la constància» (XXV aniversari de la mort de Juan Gil-Albert)

Jornada a Alcoi: 6 d’abril

L’any 2019 es compleixen vint-i-cinc anys de la mort de l’escriptor Juan Gil-Albert i, com a homenatge a la seua memòria i a la seua obra literària, l’Institut Alacantí de Cultura Juan Gil-Albert, la Diputació d’Alacant, i la Universitat d’Alacant, a través del Centre d’Estudis Literaris Iberoamericans Mario Benedetti, convoquen el Congrés Internacional «Vibracions de Juan Gil-Albert: la fascinació de la constància», que tindrà lloc del 3 al 6 d’abril entre les ciutats d’Alacant i Alcoi.

Aquest congrés serà presidit pel poeta valencià Francisco Brines i tindrà les ponències convidades d’escriptors i investigadors com Luis Antonio de Villena, Manuel Aznar, Guillermo Carnero, Alberto Conejero i, molt probablement, Luis García Montero.

El programa i l’horari definitiu del congrés es farà públic el 25 de febrer en: https://web.ua.es/va/congresogilalbert/