El Museu Dámaso Navarro ha iniciat  el seu programa d’activitats per a commemorar els seus quatre anys d’història, des de la seua reobertura el 8 de febrer de 2019 en la seua actual ubicació del carrer La Font, mostrant el llegat ibèric de la zona a través d’una sèrie d’actes que giraran entorn de l’escultura ibèrica del bou del Chorrillo.
D’aquesta manera, s’ha situat a la sala d’ibèric del Museu Dámaso Navarro la reproducció en 3D, a grandària real. de l’escultura del bou del Chorrillo, una peça que es va descobrir fortuïtament en 1906 mentre s’estaven realitzant unes obres en la indicada partida.
A la sala multifuncional del Museu, ha tingut lloc la conferència titulada “Del jaciment arqueològic a la didàctica: Accessibilitat a través de la impressió en 3D en el Museu Dámaso Navarro”, per José Daniel Busquier, arqueòleg, especialista en impressions en 3D i creador de la reproducció del bou i altres peces destacades incloses en el museu.

El bou del Chorrillo i la cultura ibèrica a Petrer
L’evolució en el segle VII a. C. de les comunitats que es van assentar en el vessant oriental de la península, unida als contactes amb altres cultures procedents del Mediterrani, van originar l’aparició de la cultura ibèrica.
Els territoris que hui dia formen part de Petrer pertanyien a la Contestania, i en el seu interior s’han localitzat quatre assentaments ibèrics. El Chorrillo (ss. VI – III a. C.)  és el que presenta majors dimensions i es localitza a banda i banda de les terrasses del Riu Vinalopó, en una partida rural compartida pels municipis de Saix, Elda i Petrer.
Va ser l’any 1906 quan, de manera fortuïta, es va localitzar en la partida del Chorrillo una escultura ibèrica exempta que representava a un bou en repòs. Aquesta peça tallada en pedra calcària, tenia unes dimensions de quasi 1 metre de longitud per una mica més de 60 cm d’altura, i presentava les potes davanteres i posteriors plegades cap a l’interior. En el rostre apareixen els ulls marcats, la boca entreoberta i els orificis nasals ben indicats.
Lamentablement, en l’actualitat es desconeix el parador d’aquesta escultura, ja que va desaparéixer als pocs anys del seu descobriment.

La importància de la la tecnologia per a la posada en valor del patrimoni
L’ús de la impressió 3D per a acostar el patrimoni històric i arqueològic a qualsevol tipus de públic, pot convertir-se en un recurs de gran valor per a traslladar la informació històrica a la didàctica.
La recreació de peces històriques en tres dimensions té un objectiu que va més enllà que els visitants puguen tindre en les seues pròpies mans aquelles peces que mai podrien tocar en un museu. S’obri davant nosaltres un ventall de possibilitats, que permeten fer accessible la història a persones que, d’una forma o una altra, no tindrien la possibilitat d’accedir a ella, o també, com és el cas del Bou del Chorrillo, de recuperar una part del passat que pensàvem que, d’una altra forma, no podria trobar-se.