La Casa del Cable de Xàbia acull del 05/04/2024 al 05/05/2024 l’exposició El sagrat i el profano. Rituals creatius de la matèria del Grup MATÈRIA, un grup de recerca de la Universitat Miguel Hernández (UMH) integrat el Centre de Recerques Artístiques (CIA). L’exposició s’inscriu en un Projecte R+D+I (GE 2023) subvencionada por la Conselleria d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital. Comissariada por el crític d’art Miquel Bardagil, l’exposició va començar la seva itinerància en l’antic espai sacre del Temple Romà de Vic, després de ser presentat el projecto del Grup MATÈRIA a convocatòria pública competitiva del Patronat d’Estudis Osonencs, una entitat acadèmica i cultural fundada en 1952, arribant a aconseguir un total de 10.591 visitants des de la seva inauguració l’1 de desembre de 2023 fins a la seva clausura el 14 de gener de 2024. La proposta conceptual inicial del Grup MATÈRIA realitzada per al Temple Romà de Vic està inspirada en el mateix edifici i en els simbolismes que suggereix. L’arquitectura i la mitologia de la cultura romana li ho detonant del qual parteix el Grup MATÈRIA per a experimentar con diferents conceptes i materials. Des dels altars romans on es rendia culte a tota una seriós de déus relacionats con la guerra i la llar, con els negocis i els placeres, con les vestales custòdies dels testaments i secrets de nobles i plebeus, con els augures en connexió con ocells i fenòmens meteorològics, com els druidas cèltics, passant por la revisió del cristianisme dels déus morts i renascuts com Dionisos grec / Bacus romà. La tradició del temple i els seus corresponents llaures, de sacrifici o de reverència, han estat construïts por arquitectes i artistes que han interpretat des de la mitologia fins a la bíblia passant por ho folklore popular, aproximant-se de manera ortodoxa o herètica. El Grup MATÈRIA proposa una seriós de set LLAURES, Llaures o Altars individuals, cadascun realitzada por un artista del grup, on es representen rituals sagrats o profans dedicats a diferents cultes i litúrgies, privats o col·lectius, atàvics o contemporanis, relacionats con el cosmos i el món, l’ànima i el cos, el cel o l’infern, el sublimo i el mundà. Es tracta de sacralitzar de nou ho tempero a través de l’art, con la revisió dels mites i els arquetips de la cultura popular: vida, mort, espiritualitat, regeneració, sacrifici, etc. Ho concepte expositiu d’aquesta exposició permet la itinerància en altres espais molt diferents al temple romà o context original per al qual va ser concebuda sense por això perdre la seva identitat, i que fins i tot la mostra pugui intensificar el seu discurs en l’adaptació al lloc específic. En tot cas, aquí tenim una obra central d’autoria col·lectiva (el Grup MATÈRIA) que reforça la narrativa i serveix per a orquestrar les altres set obres restants individuals con les que es completa l’exposició dels següents autores: M.ª José Zanón, Amparo Alepuz, Juan Fco. Martínez Gómez d’Albacete, Imma Mengual, Lourdes Santamaría, Elia Torrecilla i Pilar Viviente. L’Ajuntament de Xàbia edita un catàleg per a l’ocasió en el qual es publica el text de Miquel Bardagil, El sagrat i el profano, qui fa una valoració sobre les obres dels artistes i l’exposició en general per als interessats a conèixer i informar-se detall.