L’exposició “Els quatre eixos” acosta als grans dissenyadors
espanyols al municipi de Mutxamel
La Casa de la Cultura de Mutxamel es converteix seu de la moda, l’exposició
“ELS QUATRE EIXOS” és la mostra de diverses vides que, malgrat
no tindre res en comú, les uneix el mateix: el talent i la passió, així com l’apoderament
de la figura femenina a través de la moda. Com deia la
cançó de Quique González: “Vides Creuades”. L’exposició fa un
recorregut a través de la història, il·lustrant-la a través de l’obra de Dolores
Cortés, Sybilla Sorondo, David Delfín i Juan Vidal. La inauguració va tindre lloc
en el dia d’ahir a les 19:00h, comptant amb la guia exclusiva de Luis Sala,
qui va il·lustrar als visitants amb el seu relat i composició.
El mutxamelero Luis Sala, comissari de l’exposició, va estudiar Disseny de
Moda i és especialista en Art Modern, Contemporani i Disseny pel MoMA
de Nova York. Ha realitzat estudis de Màrqueting de Moda en Universitá
Bocconi i Història de l’Art en la Universitat de Palerm. Col·labora
habitualment en mitjans com Vein Magazine, Metall Magazine i Alacant
Plaza.
Prèviament va complir un dels seus anhels, presentar el seu primer assaig
“Vestir és Somiar: de Fortuy a Colom” de l’editorial Turner, publicat a la fi de
2022, el qual ha tingut un gran acolliment en el món de la moda i
en els amants d’aquest sector. Victoria Iborra Alcaraz, especialista en Llengua
i Literatura, va acompanyar a l’autor enaltint peculiaritat i treball invertit.
L’obra realitza un repàs per les principals figures de la moda espanyola
durant l’últim segle.
DOLORES CORTÉS
Dolores Cortés és la continuadora d’una tradició familiar de més de
setanta anys en el disseny i la fabricació de vestits de bany femenins, que es
remunta a una època anterior a l’existència dels actuals teixits elàstics,
quan la mare de la dissenyadora, Dolores Cortés, dissenya aquestes peces de
manera artesanal en la dècada dels 50.
Recollint aquesta tradició, Dolores Font Cortés, comença en els anys
80 a dissenyar col·leccions de bany. Els models els produeix en el seu propi taller,
adoptant com a signatura de les seues creacions la denominació Dolores Cortés, en
homenatge a la seua mare. Comença així una nova etapa, amb l’objectiu d’assimilar
el concepte de la moda a les exigències tècniques del producte,
creant col·leccions innovadores en les quals el vestit de bany és un producte de
tendència.
“Tot va començar cosint un fil elàstic a un normal. Donava de si.
Permetia moure’s. Si es banyava no passava res. Així va nàixer tot.” assegurava
Dolores Cortés. Ella va crear el primer vestit de bany elàstic a Vila-real, Castelló,
creant una comuna de treballadores que va fer possible la independència
econòmica de moltes dones del poble. Va establir una cooperativa.
SYBILLA
Pocs dissenyadors –potser Fortuny i Balenciaga– situats a Espanya
han aconseguit la projecció i el creixement de Sybilla Sorondo. Sybilla va nàixer a
Nova York, encara que prompte es va traslladar a Madrid. L’any 83, des del soterrani
de la casa del seu pare, el diplomàtic Jorge Sorondo, va començar a produir les seues
pròpies peces i tres anys després ja comptava amb una botiga pròpia i
desfilava sobre la sempre disputada passarel·la de Milà. «Quan arribàvem
a Itàlia a desfilar ens deien ‘els zíngars’, per la troupe que érem i el
circ que muntàvem», rememora la dissenyadora.
Després de tres voltes a la moda, creació d’una signatura juvenil, arribada al mercat
asiàtic –on és tot el que dissenya un objecte de desig— i haver
col·laborat amb els millors fotògrafs del sector, Sybilla continua creant en el seu
taller de Mallorca i preparant la seua pròxima volta. “Aparéixer i desaparéixer.
Intente fer roba que nodrisca, que done força i alegria, que realment servisca, que
valga la pena la inversió. Intente donar bones peces perquè cadascun es
componga el seu propi personatge”.
DAVID DELFÍN
Fa més de vint anys, el dissenyador debutava en la capital espanyola
amb una col·lecció polèmica que va marcar la seua carrera. En plena guerra de
l’Afganistan, Dofí va tapar la cara de les models amb caputxes a manera de burca
i els va penjar sogues al coll, un gest que no va agradar res a l’organització de la
passarel·la, que va abandonar la desfilada com a mostra de rebuig.
Amb la col·lecció ‘Cour dones Miracles’, inspirada en les pel·lícules
‘Viridiana’ i ‘Belle de Jour’, del cineasta Luis Buñuel, el malagueny va copar les portades dels diaris nacionals, es va colar en els telenotícies i el seu nom
va començar a sonar fort en una indústria que no sabia que el millor del dissenyador
estava per arribar.
David es va penjar el cartell de xiquet dolent de la moda espanyola i mai li
va pesar. Perquè com ell deia: “si la moda fora només fer un bon disseny i un
bon patró, jo no seria dissenyador de moda”.
JUAN VIDAL
Juan Vidal va nàixer a Elda (Alacant). La seua mare, Graci, recordava, en un
ampli reportatge que li va dedicar Vogue España, que de xicotet «ja trastejava
amb sedes i jacquard en lloc de recortables; què opinava sobre clientes en comptes de
nines, i que anava amb ella als showrooms a comprar teles com
qui va al parc».
«Aquesta és una de les meues majors responsabilitats, perquè el que ix del
meu cap ha de mantindre a la meua família. La meua mare m’ha inculcat un gust
eclèctic, que aprecia tant a Giorgio Armani com a Emanuel Ungaro. Per això
les meues col·leccions canvien tant d’una temporada a una altra. El meu pare m’ha
transmés disciplina, l’obsessió pel tall, el repunt i la planxa. M’obsessiona
que la peça estiga ben acabada”, afirmava.
Entre les seues seguidores, la mateixa Reina Letizia, que ha triat
algunes de les seues creacions per a les seues aparicions públiques; Lady Gaga, que ho ha
vestit en repetides ocasions, o la top Kendall Jenner, que va lluir un vestit
camiser de l’alacantí per a acudir a The Batega Xou with Jimmy Fallon.