El Teatre Principal ha acollit aquest divendres la presentació de la setena edició del Festival de Teatre Clàssic d’Alacant, que tindrà lloc del 13 al 24 de setembre, organitzat per la regidoria de Cultura i la Diputació d’Alacant en col·laboració amb el Teatre Principal d’Alacant, Aigües d’Alacant – Hidraqua, Universitat d’Alacant, el MACA i l’Institut Alacantí de Cultura Juan Gil-Albert.
El FITCA 2023 represa tota una bateria de propostes en diferents espais culturals, i presenta set produccions teatrals de gran qualitat posades en escena per companyies nacionals de reconegut prestigi, i una representació teatral a càrrec de l’Aula de Teatre de la UA, la participació de la qual ja és un clàssic.
El regidor de Cultura, Antonio Manresa ha ressaltat que » aquesta edició segueix la trajectòria de les anteriors, és a dir, situar a Alacant en el circuit dels certàmens més importants d’Espanya». Manresa ha destacat que » la ciutat viurà l’últim quadrimestre de l’any bolcada en el teatre en coincidir amb altres esdeveniments teatrals com la Mostra de Teatre».
Acompanyant la programació escènica, i en diferents equipaments culturals de ciutat, el Festival presenta una varietat d’activitats complementàries, com a conferències, xarrades amb professionals i propostes de narració oral per a tots els públics. Totes aquestes activitats complementàries són gratuïtes.
Una vegada més, aquesta proposta és fruit de la planificació conjunta i l’estreta col·laboració entre les institucions, que permeta situar Alacant en el context d’altres propostes sectorials de qualitat, superant l’àmbit municipal, com els Festivals de Mèrida, Almagro, Alcalá de Henares o Càceres.
Programació
El FITCA arranca el 13 de setembre, amb una proposta “Que dona prodigi soc” que ens acosta i toca part de la vida i obra de Sor Juana Inés de la Creu, María de Zayas Sotomayor i Ana Caro Mallén, en el marc d’una competència per ser les millors i la triada per a escriure la peça de la corona de llavors. Una producció de Calema Produccions i Territori Violeta on fets històrics i ficció s’entrecreuen en una «comèdia en vers del segle XVII” escrita en el segle XXI. Aquesta peça teatral s’ha gaudit en el Festival Internacional d’Almagro de 2022.
Dijous 14 de setembre
“Una nit amb els clàssics”. L’obra d’Adolfo Marsillach que, amb motiu del seu 20 aniversari en 2022 portaran a escena Blanca Marsillach i Natalia Millán, sota coordinació escènica de Mario Gras. Versos divertits, irònics i fins a moderns, que van convertir a “Una Nit amb Els Clàssics” en una funció elegant, però amb la picardia i la. emoció que marque Adolfo Marsillach. Una nit amb els clàssics, és una obra que transita pels millors textos de la nostra lírica dels segles XVI i XVII amb un fil argumental que ve donat d’una banda per la selecció de poemes i per un altre, la no ocultació d’aqueix joc de complicitats i picades d’ullet que els actors es porten entre mans.
Divendres 15 de setembre
És el torn de “El gos de l’hortolà”, una proposta del gènere de Teatre dins del teatre. Sota la direcció de Paco Mir, d’una banda, tenim la trama de dos tècnics que es veuen obligats a tirar avant una funció sense tot just mitjans i per una altra es posa en escena el text original de Lope de Vega. La trama dels tècnics ens parlarà de les dificultats de les companyies itinerants per a alçar produccions i de les solucions per a eixir del pas davant qualsevol contingència. La que es viu en aquesta funció és de les més complicades: dos tècnics sense escenografia i sense vestuari es comprometen a representar una funció acompanyats per dues actrius que acaben de conéixer. Tot un repte.
Dissabte 16 de setembre
Els espectadors podran gaudir de Novembre Teatre amb Eduardo Vasco al capdavant torna a ser present en el nostre Festival, aquesta vegada, després del seu pas el mes de juliol pel Festival Internacional de Teatre Clàssic d’Almagro. En “Obri l’ull” regna una sort de vodevil en el qual mana l’alegria de viure mentre se sobreviu, i no trobem rastre d’aqueix concepte de l’amor galant i pur que sol governar les nostres comèdies àuries. Fidelitat? Amor ideal? Constància? Matrimonis? Contenció dels desitjos sexuals? No esperen veure res d’això en la comèdia. Els nostres personatges viuen al dia des del punt de vista econòmic i emocional; res importa excepte aconseguir els diners immediats, el plaer en el moment. El que sí que trobaran són entrades i eixides, tapades, amagats, embolics, comicitat al límit i una comèdia d’una gran efectivitat amb un sol propòsit: que l’espectador òbriga l’ull i no es fie de ningú que vinga en nom de l’amor.
Diumenge 17 de setembre
Encapçalant el repartiment Anabel Alonso, ens endinsem en una adaptació proposada per Eduardo Galán del text de Fernando de Rojas “La Celestina”. Una peça teatral en la qual s’ha realitzat una labor de síntesi i s’ha reduït els extensos parlaments de l’original, retallat les seues constants enumeracions, suprimit les permanents cites històriques i literàries, respectant el lèxic de l’època alhora que he substituït alguns arcaismes per paraules comprensibles per a l’espectador de hui, sense caure en modismes del nostre temps. El llenguatge sona perfectament a època, però no ofereix les dificultats impossibles d’entendre de l’original. Amb aquesta versió, es pretén acostar també la tragicomèdia a públics més joves i fregar la pell de l’ànima dels qui acudisquen a veure aquesta troncal proposada aquest mite universal que ha creat la literatura espanyola.
Dimecres 20 de setembre
L’Aula de Teatre de la UA presenta la peça “Troianes”, dirigida per Begoña Tenés, del dramaturg Alberto Conejero, Premi Nacional de Literatura Dramàtica 2019. Conejero empra un llenguatge directe i actual, de tal manera que, inevitablement, ressonarà en el públic, que trobarà punts de connexió amb l’actualitat: refugiats de guerra, la dona com a objecte per a manifestar la victòria sobre els vençuts… Estem davant una història atemporal de vencedors i vençuts on les supervivents de la batalla són solament dones que seran tractades com a part del botí de guerra. L’entrada és gratuïta prèvia retirada de l’entrades en la taquilla del Teatre Principal.
Dijous 21 de setembre
Es presenta “Que isca Aristòfanes!”. Vint-i-cinc segles més tard, Aristòfanes continua sent un símbol llibertari amb els seus riures, les seues crítiques i les seues fantasies utòpiques. Aquesta proposta de Els Joglars, que compleixen més de 60 anys en escena, pretén reivindicar la llibertat de l’art en un moment en què està sent víctima d’una societat sobreprotectora. Amb una dramatúrgia contemporània, combinant la música, la dansa, la literatura i el visual posem el focus en la infantilització del món adult que comporta viure en una il·lusió, en un Món Disney, on l’art ha de ser correcte, fàcil i que no faça mal. Art vaselina.
Divendres 22 de setembre
Una reinterpretació d’un clàssic de Shakespeare. En “La comèdia dels errors”, comencem amb una sentència de mort i tot es converteix en una festa per error. Per error canviem de parella creient que tenim raó i per error acabem en la presó creient ser honestos. Dels errors aprenem, però és un error pensar-lo si aspirem a no equivocar-nos.
Activitats complementàries
De manera paral·lela, el Festival ha programat diverses activitats complementàries, totes de caràcter gratuït, que es realitzen en diferents espais culturals de la ciutat, a més de la pròpia seu del Teatre Principal, amb la proposta d’un taller per a professionals de les arts escèniques, “L’art de representar a Shakespeare”.
Comentarios