Després de la seua estrena el setembre passat, “La Golondrina” protagonitzada per Carmen Maura i Félix Gómez ha emprès una gira per tota la geografia espanyola, i recalarà a Villena dissabte que ve. Amb el terrorisme islamista com a teló de fons, la funció reflexiona sobre el dolor i el perdó, sobre el que ens fa humans i ens diferencia de les bèsties.
L’origen de la funció.
Arran de l’atemptat de la discoteca “Prema” un club gai d’Orlando (Florida) al juny de 2016, en el qual van morir cinquanta persones, el dramaturg Guillem Clúa, va sentir la necessitat d’escriure aquest text, “La Golondrina”, perquè recordem que l’odi està entre nosaltres, i que solament l’amor ens salvarà del seu poder destructiu.
Per a la posada en escena de la funció, el seu director Josep María Mestres ha comptat amb una dona que es prodiga poc en el teatre, ja que l’última vegada que ho va fer va ser amb una comèdia de Miguel Mihura fa quatre anys. La lectura d’aquest magnífic text teatral va decidir a Carmen Maura a embarcar-se en aquesta aventura, en la qual acompanyada d’un altre jove actor, Félix Gómez. Ells dos, donen vida a una severa professora de cant (Amelia) que rep en la seua casa a un jove (Ramón) que li explica desitja cantar en el memorial de la seua mare recentment morta pel que vol prendre classes amb Amelia. La cançó triada, és una nana, La Golondrina que té un especial significat per a ell, i també per a ella, qui malgrat les seues reticències inicials accedeix a donar-li la primera classe.
La Golondrina, un cant a la reconciliació amb la nostra humanitat.
“Què és el que ens fa humans? De tot allò que som i fem, què crees que realment defineix la nostra humanitat?”. Li pregunta Amelia en un moment de la funció al seu nou alumne. Per a ella, una mare ferida en el més profund de la seua ànima, la resposta està en el dolor. El que realment ens fa humans és la capacitat de sentir com a propi el dolor dels altres. Açò és el que ens diferencia de les bèsties, ens diu. I aqueix és el sentiment que recorre tota la funció, una reflexió sobre el contrasentit de l’horror, les conseqüències de l’odi i les estratègies que utilitzem perquè no ens destruïsca l’ànima. Quan Amelia i Ramón es coneixen tenen dues opcions: odiar-se o caminar junts. Els dos tens motius per a fer-se encara més dany del que ja han patit o reconèixer-se en el dolor de l’altre per a no permetre que les bèsties triomfen. D’alguna manera tots podem veure’ns reflectits en ells, perquè davant un atac indiscriminat tots som víctimes, estiguérem o no allí i tots ens enfrontem a la mateixa decisió: odi o amor. El nostre món tal com ho coneixem depèn de la decisió que prenguem.
Una funció internacional.
El Cervantes Theatre de Londres (Regne Unit) va acollir al setembre de 2017 l’estrena mundial de La Golondrina, dins del primer cicle New Spanish Writing, organitzat per Acció Cultural Espanyola en la recentment organitzada seu londinenca de la Spanish Theatre Company. A aquesta estrena li van seguir les funcions a Atenes, Catania, Montevideo i ara Espanya. La producció nacional girarà per Espanya fins a arribar al març de 2019 al Teatre Infanta Isabel de Madrid.
“LA GOLONDRINA” de Guillem Clúa
Direcció: Josep María Mestres
Amb Carmen Maura i Félix Gómez.
Dissabte 10 de novembre 2018. 19’30 h.
TEATRE CHAPÍ DE VILLENA
Entrades des de 14 € fins a 18 €.
Preus reduïts per a menors de 30 anys i majors de 65 anys.
Enllaç web: www.lazona.eu
Comentarios