Aquest pròxim diumenge dia 31 d’octubre, s’inaugurarà, a partir de les 12.00 hores, a la Sala d’Exposicions “Miguel Hernández”, la mostra “Vázquez Cereijo-Maruja Mallo: Gravats”, que podrà contemplar-se fins al 28 de febrer de 2022, organitzada per la Regidoria de Cultura de l’Ajuntament d’Orihuela i la Fundació Cultural Miguel Hernández, dins de la programació de la “Tardor Hernandiana” i del 111 aniversari del naixement de Miguel Hernández. A l’acte assistiran Anne Nikitik, vídua de Vázquez Cereijo i comissària de la mostra; María Astorgano, col·laboradora de Nikitik; la regidora de Cultura, Mar Ezcurra; el director de la Fundació oriolana, Aitor L. Larrabide; i César Moreno, coordinador de la mostra amb Tomás Serna.
L’exposició reuneix un conjunt significatiu d’obra gràfica de la pintora gallega Maruja Mallo (1902-1995) realitzada en els anys 70 i de qui li va guiar en l’art del gravat: el pintor, gravador i poeta José Vázquez Cereijo (1940-2016), també oriünd de Lugo.
Podrà contemplar-se, per exemple, el contingut íntegre de la carpeta de gravats de Mallo, de la qual només es van realitzar 220 exemplars, “HOMENATGE A REVISTA D’OCCIDENT”, editada per Vázquez Cereijo en 1979, després de dos anys de preparatius, en la qual es recreava l’ambient gràfic dels anys 30 i en els quals la pintora gallega va realitzar entre 1933 i 1936, per a la mítica revista creada i dirigida per José Ortega y Gasset una sèrie de vinyetes que decoraven les cobertes d’alguns dels seus números, entre els quals podem destacar les que va realitzar per als números CL (Desembre 1935) i CLVI (Juny 1936) en els quals figuraven textos poètics de Miguel Hernández.
Aquesta, hui rara i poc coneguda carpeta, contenia a més com a complement una sèrie de textos escrits per la pintora en els quals recordava l’ambient madrileny dels trenta en els quals, com sostenen els biògrafs de tots dos, va mantindre una relació sentimental amb el poeta oriolà. Un dels textos en prosa està dedicat a Miguel Hernández i, encara que conegut per haver sigut recuperat en les pàgines de la revista oriolana LA LLUCANA per l’infatigable Ramón Pérez Álvarez (Febrer 1995), fins ara mai va poder ser contemplat en la seua originalitat i context en el qual va ser creat.
En l’exposició a més podrà contemplar-se, d’un costat, una mostra representativa de l’activitat creadora en el gravat de José Vázquez Cereijo (Premi Nacional de Gravat “María de Salamanca” en la seua edició de 1997), així com els seus llibres de gravats, catàlegs i altres materials. D’un altre costat, es reconstruirà l’amistat entre Vázquez Cereijo i la pintora Maruja Mallo amb documents molts d’ells inèdits, que va culminar en la realització en 1979 de la ja esmentada carpeta de gravats exposada aqueix mateix any en la madrilenya Galeria d’Art Ruiz Castillo i només exposada posteriorment a Galícia (en 1992 en la Galeria d’Art Marró Bazán de La Corunya, i en la de Lugo Galeria d’Art Clergues en 2015). En totes aquestes mostres és de destacar la participació com a promotor de José Vázquez Cereijo.
La selecció de materials de l’Exposició procedeix, quasi íntegrament, de l’arxiu CEREIJO-*NIKITIK, i ha sigut realitzada per César Moreno, coordinador de la mostra, amb l’aprovació Anne Nikitik, vídua del pintor, qui actua com a Comissària. A més de l’obra gràfica ja esmentada de tots dos, han de destacar-se pel seu interés i singularitat: retrat de Maruja Mallo realitzat en 1977 per Vázquez Cereijo; collage-cartell realitzat entre 1977-1978 per Vázquez Cereijo i Maruja Mallo sobre la cultura espanyola en els anys trenta; proves de gravats realitzats per Maruja Mallo previs a la realització de la carpeta definitiva en 1979; fotografies de Maruja Mallo dels anys 1977-1979, signant els gravats en l’Estudi del pintor Vázquez Cereijo, en 1978 i en la Galeria d’Art Ruiz Castillo de Madrid on es van exposar, així com l’1 de març de 1978, en la Galeria d’Art Multitud de Madrid davant el seu quadre “El canto de las espigas” (1936) en la inauguració del “Homenatge a Miguel Hernández del Partit
Socialista Popular”, del qual la Fundació que porta el nom de l’universal poeta prepara en aquests moments una monografia; diversos números originals de Revista d’Occident dels anys 1933-1936; originals manuscrits de Maruja Mallo dels textos que va escriure per a la carpeta sobre Lorca, l’escultor Alberto, el pintor Benjamí Palència, Neruda, Miguel Hernández; i una vintena de llibres i catàlegs de l’obra de Vázquez Cereijo cedits per César Moreno; i la primera edició de “El Rayo que no cesa”, de 1936, d’un col·leccionista particular.
Com a complement la Fundació Cultural Miguel Hernández prepara l’edició d’un catàleg amb textos realitzats per a l’ocasió per Anne Nikitik, César Moreno i Aitor Larrabide, així com amb imatges de tota l’obra exposada.