L’Espanya marginal dels barris d’Alacant s’obri pas a través de l’Atlàntic i transporta ‘Criando Ratas’ a Nova York. El llargmetratge, òpera preval del cineasta i director, Carlos Salado, considerada com l’inici del cinema ‘neoquinqui’ al nostre país, arriba a les universitats del territori americà per a participar en el cicle ‘Sketches of Spain’s Underbelly’, organitzat per la productora de cinema madrilenya Casilda García, la Nova York University i el Spectacle Theater de Nova York.
Amb més de 4 milions de reproduccions en YouTube i més de 100 impactes en mitjans de comunicació, ‘Criando Ratas’, el fenomen viral que va revolucionar la indústria del cinema quinqui espanyol, s’ha convertit en principal eix de debat en el continent americà. El Spectacle Theater ha acollit la reproducció del film alacantí que convida a la reflexió, visibilitzant la situació problemàtica dels barris més marginals i abandonant la narració clàssica per a aconseguir una estètica cinematogràfica hiperrealista.
«Com a cineasta és tot un orgull poder projectar a l’altre costat del toll ‘Criando Ratas’ com a referent del cinema neoquinqui espanyol al costat de dos grans titanes de la indústria com són ‘Deprisa, Deprisa’ del director Carlos Saura y ‘Yo, ‘El Vaquilla’ dirigida per José Antonio de la Lloma i José Antonio de la Lloma JR'», destaca el director i cineasta Carlos Salado.
Durant la celebració del cicle, també s’han projectat els curts ‘‘Mala Ruina’ i ‘Yo me Drogo’, dues spin off de ‘Criant Rates’ produïts per Carlos Salado. «Amb les meues pel·lícules busque transcendir més que entretindre. Calar en la consciència de l’espectador. És increïble que universitats de cinema, màrqueting i treball social d’Espanya i ara d’Amèrica les utilitzen com a objecte d’estudi», afig Carlos Salado.
El moviment del cinema quinqui a Espanya naix en 1977 per a donar veu a joves de barris desfavorits que deliquen per a guanyar-se la vida caient en el cercle viciós de la justícia penal. Dècades més tard, aquest gènere cinematogràfic viu un renaixement de l’estètica “Quinqui”, rebatejada com “Neoquinqui”, on es mostra la precarietat econòmica i sexual, relacionada amb les drogues a l’Espanya actual. Un gènere renovat on Carlos Salado se situa a l’avantguarda.
‘Sketches of Spain’s Underbelly’ ha tancat la jornada de cicle amb un col·loqui entre Carlos Salado i Casilda García, els qui han aportat el seu punt de vista sobre aquest gènere cinematogràfic, fent balanç de la seua evolució i trajectòria al llarg dels anys.